Skip to content

Mijn klant betaalt de factuur niet! Wat te doen…

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Het product of de dienst is geleverd en je mag gaan factureren. Helaas komt het voor dat de betalingstermijn op een factuur niet wordt gehaald en betaling uitblijft. Het kan zijn dat een klant de factuur niet heeft ontvangen of dat deze simpelweg gewoon iets te laat is. Maar heeft de klant na meerdere contactmomenten nog steeds niet betaald, dan wordt het voldaan krijgen van een factuur een lastiger verhaal. Wat zijn je opties bij het uitblijven van betaling van een factuur? In 5 stappen laten wij zien wat je kan doen om een factuur betaald te krijgen, met als doel om het geld voor de laatste stap op je rekening te hebben.

Stap 1: De eerste herinnering

Is de betalingstermijn van de factuur verstreken, maar heb je nog geen betaling ontvangen? Het komt vaak voor dat de factuur niet – of niet op de correcte manier – is ontvangen door de klant, verkeerde data bevat (denk aan een andere betaaltermijn) of simpelweg nog onder op de stapel ligt. Geen paniek: stuur een vriendelijke herinnering per mail naar je klant. Vergeet niet opnieuw de factuur hieraan toe te voegen in een bijlage.

Stap 2: Bel je klant op

Wordt na de eerste herinnering of eventuele toezegging de factuur nog niet betaald? Neem dan telefonisch contact op met je klant. Ga samen met je klant op zoek naar een oplossing en probeer concrete mondelinge afspraken te maken over wanneer je de betaling mag verwachten.

Zijn jullie tot een oplossing gekomen? Bevestig deze zwart op wit via de mail. Mocht de afspraak toch niet nagekomen worden, dan kan dit op een later moment belangrijk zijn in de dossieropbouw.

Stap 3: De tweede betalingsherinnering

Heb je na de eerste herinnering en telefonisch contact nog geen betaling van je factuur ontvangen, dan zijn er mogelijk andere redenen dat de klant niet betaalt. Vanaf deze stap mag je communicatie naar je klant formeler worden. Stuur na het verstrijken van de afgesproken betaaldatum een officiële tweede herinnering. Geef in deze tweede herinnering een uiterste betaaldatum aan en vermeld dat je verdere stappen zal ondernemen wanneer hier niet aan voldaan wordt.

Stap 4: Schakel een incassobureau in

Wordt ook na de tweede herinnering niet betaald? Dan begint het er op te lijken dat je klant niet bereid is om de factuur te betalen. Het inschakelen van een incassobureau kan nu een keuze zijn. Dit wordt vaak als een lastige keuze ervaren, omdat het de relatie met je klant mogelijk niet zal bevorderen en er extra kosten voor je klant bijkomen. Echter, zelf achter de betaling van je factuur aan blijven zitten zal de relatie met je klant ook niet verbeteren.

Bij het inschakelen van een incassobureau zal je je klant “in gebreke stellen”. Dit houdt in dat je officieel aangeeft dat je verdere stappen gaat ondernemen, je de verdere afhandeling uit handen geeft en dat de klant opdraait voor de extra kosten. Het incassobureau zal jouw factuur nu proberen te incasseren bij je klant. Door de vakkundigheid en ervaring van een goed incassobureau wordt je factuur vaak betaald binnen de overeengekomen termijn, maar het kan ook voorkomen dat je moet nadenken over de volgende juridische stap wanneer betaling nog steeds uitblijft.

Stap 5: De juridische stap

Weigert een klant nog steeds te betalen na een incassoprocedure, dan kan je kiezen voor de laatste stap, de juridische weg. Houd hierbij wel rekening met eventuele kosten voor deze gerechtelijke procedure. Het incassobureau zal je hierin adviseren en samen met jou kijken naar de mogelijkheden. Kies daarom voor een incassobureau die verder kijkt dan alleen incasseren, maar ook je sparringpartner is in je debiteurenbeheer. Met TKB incassobureau heb je deze partner gevonden!

Hulp nodig?

Neem gerust contact  088-9955180 voor een vrijblijvende kennismaking of dien direct je incasso bij ons in. Wij helpen je bij het betaald krijgen van je factuur.

Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen

Download onze whitepaper:

Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag ‘m aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.