
- Incasso, Inspiratie
- Leestijd: 2 min
Als gevolg van het COVID-19 virus is het aantal ondernemers dat wil stoppen met hun bedrijf aanzienlijk toegenomen. Veel ondernemers willen echter niet dat hun onderneming failliet wordt verklaard. Hiervoor is bij uitstek een zogenaamde ‘’turboliquidatie’’ geschikt. Dit is een goedkope, snelle en efficiënte oplossing om een onderneming te beëindigen. Als Credit Manager is het van belang om scherp te zijn op de risico’s die dit met zich meebrengt. In deze blog lees je wat je kan helpen om scherp(er) te zijn op de risico’s die komen kijken bij turboliquidatie.
Wat houdt turboliquidatie in?
Kort gezegd komt deze regeling erop neer dat rechtspersonen door middel van een ontbinding worden opgeheven als er geen baten meer zijn. Een formele vereffening (financiële afhandeling) blijft dan achterwege. Enkel het besluit van de Algemene vergadering van aandeelhouders of bestuur dient te worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en hiermee houdt de rechtspersoon direct op te bestaan.
De voordelen voor ondernemers
De turboliquidatie is efficiënt en kostenbesparend voor ondernemers. Het biedt ondernemers de gelegenheid om hun bedrijf af te bouwen, bijvoorbeeld door voorafgaand aan de ontbinding de laatste voorraden te verkopen en uit de opbrengst de schulden zoveel mogelijk te voldoen. Voordeel is dat ook de periode van twee maanden na de publicatie in het landelijke dagblad niet afgewacht dient te worden, voordat de verklaring van non-verzet kan worden opgevraagd. Bij een (traditionele) ontbindingsprocedure door vereffening moeten derhalve meer stappen worden genomen, waardoor deze procedure meer kosten veroorzaakt en meer tijd in beslag neemt.
Kans op misbruik en de ‘Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie’
Een nadeel van de turboliquidatie regeling is echter dat deze weinig tot geen waarborgen voor eventuele achterblijvende schuldeisers biedt. De verwachting bestaat dat, mede als gevolg van de economische gevolgen van de COVID-19 uitbraak, een aanzienlijk aantal ondernemers zal overwegen om hun bedrijf te beëindigen door middel van de turboliquidatie-regeling. Dit brengt ook een verhoogd risico op misbruik met zich mee. Het achterwege blijven van een formele vereffening is uiteraard geen probleem als er geen baten meer (te verwachten) zijn. De rechtspersoon, die is opgehouden te bestaan, kan echter nog schulden hebben. In de praktijk komt het namelijk geregeld voor dat turboliquidatie toegepast wordt, terwijl er vereffend had moeten worden. De schuldeiser wordt hiermee benadeeld.
Met de ‘Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie’ wordt beoogd om de turboliquidatie te reguleren, de bescherming van schuldeisers te waarborgen en misbruik tegen te gaan. Het voorstel voert hiervoor een tweetal tijdelijke aanpassingen door in artikel 2:19 van het Burgerlijk Wetboek. Het Wetsvoorstel voorziet in een financiële verantwoordingsverplichting en bekendmakingsverplichting voor bestuurders. Zo krijgen de schuldeisers meer inzicht in de situatie van de onderneming door de deponering van de stukken en het informeren van de schuldeiseres daarover. Daarnaast is er de mogelijkheid om een civielrechtelijk bestuursverbod op te leggen in geval van misbruik van de turboliquidatie-regeling.
Met de ‘Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie’ worden de voordelen van de turboliquidatie-regeling – het eenvoudig en snel beëindigen van ondernemingen – dus gecombineerd met meer waarborgen voor crediteuren en een sanctie op overtreding van de aangescherpte regelgeving.
Wees scherp op risico’s
Als credit manager is het van groot belang om scherp te zijn welke debiteuren een risico vormen en hier bijtijds actie op uit te zetten. Het gebruiken van een credit management software helpt bij het verschaffen van data en statistieken om deze inzichten te verkrijgen. Ook helpt het bij het uitvoeren van een consequent proces voor betalingen. Van het versturen van de facturen tot herinneringen, van een dialoog over een factuur tot het starten van een betalingsregeling of incassotraject. Dit creëert nieuwe momenten om onder de aandacht van jouw klant te blijven en betalingen sneller te incasseren.
Lees ook: “Mijn klant betaalt de factuur niet! Wat te doen?”
Sparren?
Wil je sparren welke mogelijkheden er (nog meer) zijn om bijtijds actie uit te zetten? Of ben je benieuwd naar credit management software zoals TRUST IT? Vraag een (digitaal) adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!
Geschreven door:
TKB
Meer inspiratie


