Skip to content

Debiteurenbeheer binnen de Bloemenbranche

In gesprek met Floral Trade Group

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Floral Trade Group is een internationaal familiebedrijf met meer dan 50 jaar ervaring in het vak. Iedere dag streven zij ernaar om de familie van tevreden, trouwe klanten te vergroten. Dit doen zij als een modern exportbedrijf met de persoonlijke aanpak van een traditionele lijnrijder. Het hoofdkantoor is in Nederland gevestigd, maar FTG heeft ook vestigingen in Frankrijk, Italië en Duitsland. Ze leveren onder andere aan supermarkten en winkels en willen hun collectieve kennis delen met iedere bloemist binnen Europa.

Met meer dan 1000 mensen op de payroll en een omzet van 350 miljoen per jaar, kunnen zij zich als grote speler beschouwen binnen de bloemenbranche. Maar zakendoen in deze omvang brengt ook andere zaken met zich mee. Hoe waarborgt FTG bijvoorbeeld dat het debiteurenbeheer onder controle blijft? In deze case vertelt Anton van der Plas ons hier meer over.

Van der Plas is onderdeel van de Floral Trade Group. Waar een vader van vier zonen 50 jaar geleden ooit kleinschalig begon met het exporteren van bloemen en planten, is het bedrijf door de jaren heen uitgegroeid tot een internationale speler in de bloemenbranche. Gedurende de jaren hebben er diverse overnames plaatsgevonden, en zo is Van der Plas ook onderdeel geworden van de Floral Trade Group.

Uitgaan van vertrouwen

In samenhang met de groei die Floral Trade Group heeft doorgemaakt, werd er circa 10 jaar geleden binnen het bedrijf gekeken of er processen waren die efficiënter konden worden ingericht. Waar er in het verleden in een samenwerking uit werd gegaan van vertrouwen, bleken zaken in de praktijk soms anders te lopen dan verwacht. “Wanneer je in het buitenland een vriendelijke man hebt leren kennen die de wens heeft uitgesproken om zaken te doen, wordt er samen een hapje gegeten. Op zo’n avond vinden er serieuze gesprekken plaats en lijkt alles voorspoedig te verlopen. Er ontstaat een samenwerking en voor het overgrote deel blijft dit naar wens verlopen, maar het kwam weleens voor dat facturen naderhand niet werden betaald”, vertelt Anton. Dit zorgde ervoor dat binnen Van der Plas werd nagegaan hoe zij hier op een andere manier mee om konden gaan: Het goede gesprek tijdens een etentje was niet voldoende, er moest vooraf een screening plaatsvinden en een betere vastlegging van zaken.

Op zoek naar een efficiëntere manier van werken

Toen Van der Plas besloot dat zij zaken nog beter wilden vastleggen, om te zorgen dat zij niet meer tegen verrassingen aan zouden lopen bij een aangaan van een nieuwe samenwerking, gingen zij op zoek naar mogelijkheden. Termen als ‘eenvoudigheid en heldere processen’ waren voor Van der Plas belangrijk in hun zoektocht naar een verbeterde werkwijze. Bij de zoektocht kwamen zij in contact met de credit management software TRUST IT. Zij vroegen een demo aan en waren direct onder de indruk van hoe overzichtelijk het systeem eruit ziet. “Toen ik het dashboard in TRUST IT zag, was ik overtuigd dat dit is wat wij moeten willen. Het dashboard kon bijvoorbeeld direct aangeven wat de temperatuur van de debiteurenstand is. Ook kon er een onderscheid worden gemaakt in het type debiteuren”, zegt Anton.

Maatwerk

Op dat moment werd er binnen het debiteurenbeheer bij Van der Plas in Florisoft gewerkt, een software voor de sierteeltsector. Al het goede wat zij hadden in hun huidige tool, wilden zij verwerkt hebben in TRUST IT. “Alle wensen die wij hadden kon TRUST IT voor ons bewerkstelligen, zoals bijvoorbeeld een koppeling van onze debiteurenstand richting onze verzekeraar”, geeft Anton aan.

Lees ook: ‘In 5 stappen naar een succesvolle credit management tool’

Na de livegang met TRUST IT en de integratie met Floral Trade Group is er bij Van der Plas een efficiëntere debiteurenafdeling ontstaan. Naast de ondersteuning bij een screening voordat er een samenwerking aan wordt gegaan, is er een verdeling van de portefeuille. Ook worden facturen automatisch verstuurd en wordt er gebruik gemaakt van de meldingsplicht richting de verzekeraars van FTG. De goede gesprekken bij het etentje worden nog steeds gehouden, echter komen ze bij Van der Plas niet meer voor de verrassing te staan dat facturen vervolgens niet worden voldaan. Zoals Anton zegt: “vertrouwen is goed, maar controle is beter.”

Nieuwsgierig?

Ben je benieuwd hoe TRUST IT kan bijdragen aan jouw debiteurenbeheer? Vraag een (digitaal) adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!

TKB magazine

MEER CASES EN KLANTERVARINGEN TERUGLEZEN?

Download ons 30 jaar jubileum magazine.