Skip to content

Hoe zorg je er als credit manager voor dat je jouw rol zo effectief mogelijk invult?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De credit manager heeft zowel intern als extern een belangrijke rol welke zo effectief mogelijk ingevuld dient te worden. Intern is de credit manager de verbinding tussen finance, sales en andere afdelingen. Extern zorg je voor contact met de klanten zodat de facturen worden voldaan. Door te groeien in je rol als credit manager draag je bij aan de klanttevredenheid van de organisatie en zorg je dat jouw inzet zichtbaar is. In deze blog helpen we je op weg om te zorgen dat jij je als credit manager focust op de juiste zaken.

Om te groeien in jouw rol als credit manager is het belangrijk om een aantal eigenschappen te bezitten en deze steeds verder te ontwikkelen. Het zal ervoor zorgen dat je individueel gezien een volgende stap kan zetten, maar zorgt er ook voor dat de afdeling als geheel vooruitgang boekt. De volgende eigenschappen lichten we toe:

  • Proactieve houding
  • Openstaan voor verandering
  • Gestructureerde processen kunnen realiseren
  • Vakkennis bezitten en vakbekwaam zijn
  • Realistisch zijn
  • Doelstellingen kunnen behalen

Proactieve houding

Als credit manager is het belangrijk om proactief te zijn. Je bent tenslotte verantwoordelijk voor een afdeling, het is verstandig om niet te wachten tot een probleem zich aandient maar het bij voorbaat te voorkomen.

Openstaan voor verandering

Wanneer je als credit manager openstaat voor verandering, zorg je dat je niet vast loopt. Het helpt om goed te luisteren naar constructieve suggesties van het team of van andere afdelingen. Ook is het van belang om open te staan voor technologie en automatisering. Je hoeft als credit manager niet alles te weten van automatisering, maar het is wel belangrijk om open te staan tot de mogelijkheden ervan, zeker als het gaat om verbetering van de financiële vastlegging en rapportages.

Gestructureerde processen kunnen realiseren

Als credit manager helpt het je om structuur te hebben in processen. Als je standaardisatie aanbrengt in je routineprocessen, houd je meer tijd over voor het analyseren van complexere problemen. Het is slim om gebruik te maken van de juiste software die je helpt om processen te optimaliseren. Voor credit management is TRUST IT een goede oplossing. Deze software zorgt onder andere voor automatische actielijsten, geeft inzicht in betalingsregelingen, openstaande posten en rapportages. Doordat de software inzicht geeft in processen, helpt het bij het analyseren waar nog ruimte is voor verbetering om het proces beter te stroomlijnen en optimaliseren. Met overzichtelijke rapportages kan de voortgang bijgehouden worden en heb je als management inzichtelijk of KPI’s al dan niet gehaald worden.

Vakkennis bezitten en vakbekwaam zijn

Als credit manager is het van belang dat je de juiste handelingen verricht. Cijfers zijn duidelijk en kunnen controversiële zaken naar boven brengen. Je conclusies, handelen en rapporten kunnen grote gevolgen hebben. Daarom is het van belang dat je ook vakbekwaam bent. Je moet weten hoe je bepaalde zaken presenteert en duidelijk communiceert. Door een complex financieel probleem in begrijpelijke termen uit te leggen en hoofd- van bijzaken te onderscheiden, zorg je dat je draagvlak creëert in de rest van de organisatie. Daarnaast is het van belang dat je als credit manager constant reflecteert op het handelen. Ben je op de goede weg en wat kunnen eventuele vervolgstappen zijn?

Realistisch zijn

Als credit manager is het belangrijk om zelf goed geïnformeerd te zijn voordat je anderen informeert. Veel organisaties willen een hoop in een hele korte tijd. Als credit manager weet je wat haalbaar is en wat niet. Door te zorgen dat je het haalbare gedeelte realiseert, kan je ook tegengas geven als er een onhaalbaar gedeelte op de agenda staat.

Doelstellingen kunnen behalen

In jouw rol is het belangrijk om doelstellingen te bepalen en er proactief voor te zorgen dat je deze behaalt. Onderdeel hiervan is inschatten hoe je dit voor elkaar kunt krijgen. Ook hierin openstaan voor alle mogelijkheden helpt je om realistisch in te schatten wat hiervoor nodig is. Zo kun je bijvoorbeeld beoordelen of het voordeliger is om (financiële) processen in huis te houden of uit te besteden. Belangrijk is om bijtijds te schakelen zodat je jouw doelstellingen behaalt.   

Hulp nodig?

Wil je weten hoe TKB jou kan helpen om de juiste keuzes te maken als credit manager of wil je weten hoe de diensten van TKB jou verder kunnen helpen? Vraag dan een (digitaal) adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!

Geschreven door:

Meer inspiratie

TKB magazine

MEER CASES EN KLANTERVARINGEN TERUGLEZEN?

Download ons 30 jaar jubileum magazine

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag ‘m aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Incasso dossier indienen? Lees hier wat u kan doen