Skip to content

5 tips om te groeien in de rol van credit manager

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De credit manager anno 2021 is de schakel die verschillende afdelingen binnen een organisatie met elkaar verbindt. Door de juiste afstemming tussen finance, sales en andere afdelingen draagt de credit manager bij aan het bewerkstelligen van de financiële verwachtingen van een organisatie. Bovendien kun je met jouw rol bijdragen aan een verhoogde klanttevredenheid, welke ondersteuning biedt bij de winstgevendheid van de organisatie. Hoe zorg je er als credit manager voor dat je jouw rol zo effectief mogelijk invult? Deze 5 tips helpen je om te groeien in de rol van credit manager.

Groei in jouw rol als credit manager

Door te groeien in je rol als credit manager kun je de verbindende factor zijn tussen verschillende afdelingen. Een goede relatie met de klant en een verhoogde klanttevredenheid dragen tevens bij aan de winstgevendheid van een organisatie. Zo heeft de credit manager zowel intern als extern een belangrijke rol welke zo effectief mogelijk ingevuld dient te worden. De volgende 5 tips die je hierbij helpen lichten we toe:

  • Zorg voor consequentie
  • Automatiseer processen
  • Identificeer risico’s
  • Focus op klantbehoud
  • Werk nauw samen met andere afdelingen

Zorg voor consequentie

Een credit manager groeit in zijn rol door een helder en consequent beleid neer te zetten, die ervoor zorgt dat zowel intern als extern duidelijk wordt waar mensen aan toe zijn. Intern is het noodzaak dat werknemers binnen de afdeling debiteurenbeheer dezelfde regels en procedures volgen, maar ook de salesafdeling moet op de hoogte zijn om de juiste boodschap naar de klant uit te dragen. Belangrijke vragen die over meerdere afdelingen bekend moeten zijn, zijn bijvoorbeeld:

  • Op welke punt stop je met het leveren van je dienst of product?
  • Wanneer start je met aanmanen?
  • Wanneer licht je de salesafdeling in met welke informatie?

Kortom: welke stappen worden wanneer en door wie ondernomen? Een consequente uitvoering van het beleid draagt bij aan de geloofwaardigheid van de afdeling en uiteindelijk de gehele organisatie. De relatie tussen verschillende afdelingen wordt verbeterd, en er kan een helder en eenduidig beleid naar de (potentiële) klant uitgedragen worden.

Automatiseer processen

Door processen te automatiseren wordt een enorme hoeveelheid handmatig werk van werknemers uit handen genomen. Credit management software helpt de credit manager bij een gestructureerde en efficiënte uitvoering van debiteurenbeheer. Workflows worden automatisch gegenereerd, resultaten en statistieken worden in een overzichtelijk dashboard weergegeven en hoeven bovendien niet meer handmatig opgezocht en geanalyseerd te worden.

Het helpt je daardoor als credit manager in het maken van beslissingen. Doordat het inzicht geeft in de voortgang van processen kan er bijgehouden worden of KPI’s al dan niet gehaald worden. De juiste credit management software biedt de credit manager daarom ondersteuning in het verbeteren en stroomlijnen van processen.

Identificeer risico’s

Buiten het feit dat een credit management software helpt bij het automatiseren van processen, helpt het de credit manager om een gefundeerd beeld te krijgen van specifieke klanten. Op basis van voorgaande ervaringen met klanten kan een risico inschatting worden waardoor je zelf de kredietwaardigheid van een debiteur kunt beoordelen. Hiermee kun je inzicht verkrijgen in met welke debiteuren je een groter risico loopt, kunnen prestaties verbeterd worden en kunnen risico’s verminderd of zelfs vermeden worden.

Focus op klantbehoud

Gesprekken met de klant op zo’n manier aangaan dat er een oplossing wordt gevonden zonder de relatie te schaden, zorgt ervoor dat de credit manager van grote toegevoegde waarde kan zijn in het behouden van klanten. Belangrijk in de focus is om maatwerk te leveren voor elke klant: weet met wie je spreekt en vindt een oplossing voor de specifieke situatie van de klant.

Deze aanpak kan leiden tot een verbetering van de klantrelatie. De proactieve houding zorgt er bovendien voor dat de credit manager het contact met de klant goed onderhoudt wat tevens het aantal incassozaken kan doen terugbrengen.

Lees ook: “De rol van de credit manager bij klantbehoud”

Werk nauw samen met andere afdelingen

Zoals aangegeven in het eerste punt is het belangrijk om een nauwe samenwerkingen te hebben met andere afdelingen. Een heldere aanpak en consequent beleid zorgen ervoor dat iedereen binnen de organisatie weet wat het van elkaar kan verwachten. Zo kan er rekening gehouden worden met elkaar, worden de juiste acties op het juiste moment door de juiste afdeling ondernomen en wordt er een eenduidige boodschap naar buiten gebracht zodat ook klanten weten waar ze aan toe zijn.

Door als credit manager bovenstaande punten te implementeren vul je jouw rol zo effectief mogelijk in. Resultaten die hieruit kunnen voortvloeien zoals klantbehoud, geautomatiseerde processen verminderde risico’s kunnen bijdragen aan de winstgevendheid van de organisatie.

Hulp nodig bij het optimaliseren van processen of verwerken van openstaande facturen? Of ben je benieuwd naar credit management software? Vraag een (digitaal) adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!

TKB magazine

MEER CASES EN KLANTERVARINGEN TERUGLEZEN?

Download ons 30 jaar jubileum magazine

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag ‘m aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Incasso dossier indienen? Lees hier wat u kan doen