Skip to content

Facturen die onbetaald blijven? Hoe gaat een incassobureau te werk?

Na verschillende contactmomenten blijft een factuur onbetaald. Dit wil je natuurlijk liever voorkomen, maar wat zijn de opties wanneer deze situatie zich voordoet? Het overdragen van een factuur naar een incassobureau betekent niet dat dit de opgebouwde klantrelatie hoeft te schaden. Door gebruik te maken van de expertise van een incassobureau, kan het de relatie juist verder helpen. Jij kan je namelijk focussen op het onderhoud van de relatie, terwijl er ondertussen actie wordt ondernomen om te zorgen dat de openstaande factuur wordt voldaan. In deze blog vertellen we hoe incassobureau TKB te werk gaat.

Expertise van een incassobureau

Wanneer je onbetaalde facturen uit handen geeft, is het belangrijk dat je vertrouwen hebt dat er netjes wordt omgegaan met jouw klant. TKB heeft met 30 jaar ervaring alle expertise in huis om te zorgen dat er op een verantwoorde en vriendelijke manier tot betaling wordt overgegaan. Als incassobureau vinden wij het belangrijk dat wij rekening houden met de mens achter de factuur en zetten altijd in op de kracht van positieve klantbeleving. Daarom vindt TKB persoonlijk contact erg belangrijk en kiezen wij ervoor om het gesprek aan te gaan en samen met jouw klant tot een oplossing te komen.

Het proces

Wanneer je besluit om een dossier over te dragen aan incassobureau TKB, kan het snel gaan. Welk incassoproces gevolgd wordt, hangt van het type klant af: particulier of zakelijk. Bij een particulier ben je verplicht om na het vervallen van de voerding nog een zogenaamde 14 dagen brief (WIK brief) te versturen. Je kan dit zien als een laatste aanmaning waarin de klant wordt geïnformeerd dat een incassotraject wordt gestart als hij niet binnen 14 dagen betaalt. Bij een zakelijke klant kan je direct beginnen met een incassotraject.

Op het moment dat je het dossier hebt overgedragen aan het incassobureau, heb je zelf weer adem om je te focussen op andere zaken. TKB incassobureau zorgt dat jouw klant binnen 24 uur wordt benaderd. Wij zoeken samen met jouw klant naar een directe oplossing of een betalingsregeling. Binnen TKB zal je altijd een vast contactpersoon hebben die jou volledig op de hoogte houdt van het proces en de gemaakte afspraken.

Voorkomen is beter dan genezen

In de regel geldt dat voorkomen beter is dan genezen. In onze blog ‘Mijn klant betaalt de factuur niet! Wat te doen?’ hebben wij tips gedeeld om te zorgen dat een factuur wordt voldaan. Mocht het onverhoopt niet lukken om de betaling voldaan te krijgen, heeft incassobureau TKB ook juridische expertise in huis om een gerechtelijke procedure te starten. Ook heeft TKB een netwerk van gerechtsdeurwaarders en juristen die jou optimale ondersteuning kan bieden.

De kosten van een incassobureau

Het overdragen van een dossier naar incassobureau TKB, brengt voor jou geen extra kosten met zich mee. Er zijn namelijk geen opstart of dossierkosten. Wanneer er succesvol en volledig wordt geïncasseerd, worden de incassokosten bij jouw klant in rekening gebracht. Indien er niets wordt geïncasseerd, dan worden er bij jou geen kosten in rekening gebracht. Dit wordt ook wel ‘No cure, no pay’ genoemd.

Wil je meer weten over de kosten of over het traject van incassobureau TKB? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan of bel ons via telefoonnummer 088-9955180.

Hoe krijgt u controle over het betaalgedrag van uw klanten

Download onze whitepaper:

Hoe krijgt u controle over het betaalgedrag van uw klanten.

Auteur

  • TKB

    Wij helpen jou met het verbeteren van je credit management processen. Samen bepalen wij de beste weg voor het realiseren van positieve resultaten en klantbehoud.

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag de demo aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.