Skip to content

Debiteurenbeheer en incasso na de coronacrisis

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Het lijkt erop dat we langzaam uit de crisis komen, de ziekenhuisopnames lopen terug en steeds meer mensen zijn gevaccineerd. Steeds meer branches krijgen meer ruimte om te heropenen en ondernemen, maar ook zullen sommige overheidssteunpakketten als de TVL worden stopgezet. Of hierdoor meer organisaties en ondernemers in de knel komen met betrekking tot de tijdige betaling van facturen valt nog te bezien. Toch is het aan te raden om u voor te bereiden en deze ontwikkelingen mee te nemen in het debiteur- en incassobeleid. In deze blog geven wij je tips over debiteurenbeheer en incasso na de coronacrisis.

Debiteurenbeheer en het nieuwe normaal

Tijdens de crisis hebben veel organisaties soepelere betalingsafspraken gemaakt met hun klanten. Uiteraard is het van belang dat deze afspraken worden nagekomen, maar wellicht nog belangrijker is hoe het debiteurenbeheer en eventueel het incassotraject aan te passen naar het nieuwe normaal. Door de volgende vragen helder te hebben, zorg je dat je voorbereid bent op het nieuwe normaal:

  • Zijn de betaalcondities van voor de crisis nog haalbaar en wenselijk?
  • Is de Tone of Voice van de afgelopen periode nog de juiste voor na de crisis?

Sociaal incasseren

Sociaal incasseren is sinds het begin van de crisis aan een opmars bezig. In (financieel) onzekere tijden heeft de klantrelatie vooropgestaan. Dit uitte zich in een debiteurenbeheer waarbij werd meegedacht met de klant en coulance werd getoond. Anderzijds is het voor uw eigen onderneming net zo belangrijk geweest dat facturen wel werden betaald. Deze manier van incasseren vraagt steeds meer aandacht en daarom is de verwachting dat dit als ‘het nieuwe normaal’ wordt gezien om openstaande vorderingen tijdig betaald te krijgen.

Empathie tijdens het debiteurenbeheer en incassotraject

Hoe het debiteurenbeheer binnen uw organisatie ook is ingericht, vanuit uw boekhoudpakket, CRM of nog via Excel; het doel blijft hetzelfde. Je wilt de openstaande vordering tijdig betaald krijgen, zonder de relatie met de klant te schaden. Het codewoord hierin is “empathie”. Luister naar en verdiep je in de klant, weet wat er speelt en ga met de klant in gesprek. Benader je klanten proactief, zorg voor heldere betalingsvoorwaarden en laat de klant weten dat jullie samen tot de beste oplossing zullen komen. Om dit maatwerk te kunnen leveren is overzicht nodig, want alleen zo weet je precies hoe je klant ervoor staat en welke afspraken je met de klant kunt maken.

Ook wanneer een vordering overgedragen dient te worden aan een incassobureau, blijft empathie het codewoord voor sociaal incasseren. Het overdragen van een dossier kan als schadelijk voor de klantrelatie worden gezien. Echter, wanneer dit in de betalingsvoorwaarden al vroegtijdig is gecommuniceerd met de klant en het incassobureau eveneens de missie van sociaal incasseren deelt, zal het uw klantrelatie niet schaden.

Lees ook: “hoe een incassobureau de klanttevredenheid kan optimaliseren”

Inzicht met debiteurenbeheer software

Communicatie met de klant is net zo belangrijk als het houden van overzicht om betalingsachterstanden te verminderen en te verhelpen Je kunt dit uiteraard handmatig uitvoeren en monitoren, maar hier zit kostbare tijd in. Een efficiënte manier om je klanten te monitoren en overzicht te bewaren is door een credit management software te gebruiken die speciaal is ontwikkeld om je debiteurenbeheer processen te optimaliseren. De debiteurenbeheer software van TKB, TRUST IT, neemt je veel werk en zorg uit handen met betrekking tot debiteurenbeheer processen. De software geeft bijvoorbeeld inzicht in openstaande posten en betalingsregelingen. Tevens creëert het automatisch workflows, geeft het systeem waarschuwingssignalen en biedt het overzichtelijke rapportages zodat je op ieder moment een actueel overzicht hebt op je debiteurenbeheer.

Dient een vordering toch overgedragen te worden aan incasso, dan is het mogelijk met de debiteurbeheersoftware TRUST IT, het volledige dossier door één druk op de knop door te zetten naar de incassodienst van TKB.

Sparren?

Wil je sparren over hoe je jouw debiteurenbeheer kunt inrichten voor het nieuwe normaal? Of ben je benieuwd hoe TKB uw organisatie kan helpen bij het sociaal incasseren van openstaande facturen? Vraag een (digitaal) adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!

Geschreven door:

Meer inspiratie

Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen

Download onze whitepaper:

Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag ‘m aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.