Skip to content

Richtlijn bij ambtshalve toetsing

Als een incassodossier in de minnelijke fase niet wordt geïncasseerd, worden vorderingen gebruikelijk door middel van een dagvaarding ter beoordeling aan de rechter voorgelegd. In de afgelopen jaren is de toetsing bij consumentenzaken aangescherpt door middel van een ambtshalve toetsing. In de afgelopen periode is geconstateerd dat er geen eenduidigheid aanwezig was in de wijze waarop toepassing werd gegeven aan de ambtshalve toetsing. Dit probleem werd ook door de rechtspraak onderkend en heeft geleid tot het opstellen van een richtlijn. In deze blog vertellen we meer over de ambtshalve toetsing, de nieuwe richtlijn en wat dit voor jou kan betekenen.

De ambtshalve toetsing: wat is dit ook alweer?

In onze eerdere blog “Scherpere eisen dagvaarding in consumentenzaken” hebben we uitleg gegeven over de ambtshalve toetsing. Kort samengevat houdt dit in dat de rechter oordeelt of de consument vóór de aankoop voldoende informatie heeft ontvangen van de verkopende partij omtrent zijn aankoop. Zelfs als de consument niet reageert op de dagvaarding zal de rechter hier strikt op toetsen.

Geen eenduidigheid

Er is geconstateerd dat er geen eenduidigheid aanwezig was in de wijze waarop de kantonrechters in Nederland toepassing gaven aan de ambtshalve toetsing. Dit leidde er toe dat in vergelijkbare zaken verschillende uitkomsten mogelijk waren. Dit probleem werd ook door de rechtspraak onderkend. In een poging meer duidelijkheid en eenduidigheid te creëren, hebben zowel de kantonrechter te Amsterdam als de kantonrechter te Leeuwarden prejudiciële vragen voorgelegd aan de Hoge Raad, die deze vragen inmiddels heeft beantwoord. De antwoorden van de Hoge Raad hebben geleid tot het opstellen van een richtlijn.

Nieuwe richtlijn

Uit de richtlijn blijkt dat correcte naleving van de informatieplicht moet worden onderbouwd. Bijvoorbeeld door middel van printscreens, belscripts of andere stukken die inzicht geven in de bestelprocedure. Daarnaast is vereist dat een duurzame gegevensdrager wordt overgelegd. Denk hierbij aan een factuur, e-mailbevestiging, werkbon of een online account. Dit laatste overigens onder voorbehoud van aanvullende voorwaarden. Daarnaast dient de consument op een duidelijke en begrijpelijke wijze informatie te hebben ontvangen omtrent (onder andere) de wijze van betalen, de totale prijs en de identiteit van de handelaar.

Wat betekent dit voor jou?

Een kenmerk van een richtlijn is dat er vanaf kan worden geweken. Zo ook in dit geval, waarbij afwijkingen overigens wel dienen te worden gemotiveerd door de rechter. Toch gaat hier een duidelijk signaal vanuit: een schending van de informatieplicht kan gesanctioneerd worden. Dit kan leiden tot een vermindering van de hoofdsom of, in het ergste geval, algehele afwijzing van de vordering. In dat laatste geval dien je naast het afschrijven van de hoofdsom ook de proceskosten zelf te betalen. Al met al een ongewenste situatie die moet worden voorkomen.

Voorkomen is beter dan genezen

Het is belangrijk om jouw bestelprocedure, de wijze van contracteren met consumenten en de vastlegging hiervan kritisch onder de loep te nemen. Voldoe je bijvoorbeeld aan alle informatieplichten en ben je in staat om dit achteraf te onderbouwen met bewijsstukken? De eerste stap die je gaat helpen is inzicht en orde te creëren in jouw processen. Als financieel professional kan een credit management software je hierbij helpen. Credit management software geeft inzicht in openstaande posten, betalingsregelingen en belangrijke rapportages. Overzichtelijke dashboards geven statistieken weer waardoor je in een oogopslag kan zien welke acties ondernomen zijn of ondernomen moeten worden. Door hier gebruik van te maken optimaliseer je jouw interne processen.

Sparren?

Wil je sparren over hoe je jouw processen kan optimaliseren of wil je meer weten of de nieuwe richtlijn? Vraag dan een (digitaal) adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!

Hoe credit management software u helpt bij procesoptimalisatie

Download onze whitepaper:

Hoe credit management software u helpt bij procesoptimalisatie

Auteur

  • TKB

    Wij helpen jou met het verbeteren van je credit management processen. Samen bepalen wij de beste weg voor het realiseren van positieve resultaten en klantbehoud.

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag de demo aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.