Skip to content

Hoe ervaart Remondis het werken met Incassobureau TKB

In gesprek met Credit Manager Tisjani Chatouani

Remondis is sinds de oprichting in 1934 in Duitsland uitgegroeid tot één van ’s werelds grootste dienstverleners op het gebied van recycling, afvalinzameling en afvalwaterbehandeling. Vandaag de dag zijn zij aanwezig in meer dan 34 landen in Azië, Afrika, Australië en Europa. De waarden in het familiebedrijf vormen al tientallen jaren een solide fundament voor innovatie en groei. Remondis en TKB hebben sinds 2019 een samenwerking op het gebied van incasso. In deze klantcase vertelt Credit Manager Tisjani Chatouani hoe zij de samenwerking ervaren met incassobureau TKB.

Wat is de reden geweest dat Remondis op zoek ging naar een (nieuw) incassobureau?

We waren niet actief op zoek naar een incassobureau omdat wij al een samenwerking hadden op dit gebied. Echter stonden wij wel open om een samenwerking aan te gaan met een ander incassobureau. Wij stonden hier voor open vanaf het moment dat wij werden benaderd door TKB en zij onze interesse wekten door het prettige contact en de ervaring die zij hadden.

Wat was voor Remondis de doorslaggevende factor om een samenwerking aan te gaan met incassobureau TKB?

Dit was de klik die wij hadden met TKB: de transparante communicatie en het fijne contact vanaf het eerste moment vonden wij erg prettig om te ervaren. Het viel ons op dat TKB onderscheidend was ten opzichte van andere incassobureaus door de mensen die er werken. De mensen binnen TKB zijn professioneel en weten hoe zij met klanten om moeten gaan maar ook omdat TKB een eigen credit management software heeft en 30 jaar ervaring binnen de incassobranche. Na een bezoek aan het prachtige kantoor van TKB waren wij overtuigd om een samenwerking aan te gaan met dit incassobureau.

Lees ook: ‘Het belang van het incassobureau in 2021’

Remondis en TKB werken nu twee jaar samen. Zijn de verwachtingen die jullie hadden van een incassobureau uitgekomen bij TKB?

Zeker, wij zijn erg tevreden over TKB. De manier hoe TKB het contact voert met onze klant, past bij onze kernwaarde ‘klantbehoud’. Als wij dossiers uit handen moeten geven, dan willen wij dat de klanten uiteindelijk betalen maar ook klant blijven. Een incassobureau moet dan ook echt een verlengstuk zijn van onze organisatie. Een incassobureau die met een gestrekt been het contact aangaat met onze klant en een harde manier van incasseren heeft, past niet bij de manier hoe wij met onze klanten om willen gaan. TKB levert maatwerk. Zij zoeken als incassobureau het persoonlijke contact met de klant op en zorgen – samen met de klant – dat er een oplossing komt, het is geen partij die enkel standaardbrieven verstuurt.

Hoe beïnvloedt het inzetten van een incassobureau de klanttevredenheid?

Indirect draagt een incassobureau bij aan een verbeterde klanttevredenheid. Op het moment dat wij dossiers overdragen aan het TKB, dan zorgen zij ervoor dat de klant ook klant blijft bij ons. Indien we hadden gekozen voor een agressief incassobureau wat niet aansluit bij onze manier van communiceren, had het kunnen voorkomen dat wij meer klanten hadden verloren na het overdragen van dossiers aan het incassobureau. De manier hoe een incassobureau het proces met onze klant inregelt speelt ook mee bij de gehele klanttevredenheid van Remondis.

Welke ontwikkelingen verwachten jullie op het gebied van credit management?

Sociaal verantwoord incasseren wordt steeds belangrijker. Er is steeds meer aandacht voor ‘de mens achter de factuur’. Binnen credit management blijft het dan ook een uitdaging om de balans te vinden tussen het beheersen van risico’s en het commerciële aspect (klantbehoud). Vragen als ‘hoe kan je zorgen dat je cashflow door blijft gaan met een niet al te streng aanmaanbeleid?’ is een grote uitdaging omdat je ziet dat een hoop bedrijven het moeilijk hebben in de huidige situatie. Als credit manager denk ik dat het persoonlijk contact hierin de sleutel is, samen met de klant tot een oplossing komen. De meeste klanten willen netjes betalen. Wanneer je met hen in gesprek gaat, merk je dat zij openstaan om samen tot een goede oplossing te komen.

Lees ook: ‘Welke tone of voice neem je aan voor debiteurenbeheer?’

Nieuwsgierig?

Wil jij net als Remondis werken aan klantbehoud door de inzet van een incassobureau? Vraag een (digitaal) adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!

TKB magazine

MEER CASES EN KLANTERVARINGEN TERUGLEZEN?

Download ons 30 jaar jubileum magazine. 

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag de demo aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.