Skip to content

Hoe zorg je er als credit manager voor dat je het jaar met goede resultaten afsluit?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Als credit manager ben je een belangrijke schakel in het proces om de financiële verwachtingen van een organisatie te behalen. Je bent niet alleen een verbindende factor tussen finance en sales, maar kunt ook een belangrijke bijdrage leveren aan het verhogen van de klanttevredenheid. Nu het laatste kwartaal in zicht komt is het van belang om te kijken naar hoe je 2021 zo goed mogelijk afsluit. Wat kun je als credit manager doen om dit jaar met goede resultaten af te sluiten? Je leest het in deze blog.

Een credit manager heeft een belangrijke bijdrage in de winstgevendheid van een organisatie. Er zijn verschillende vlakken waarop de bijdrage een groot verschil kan maken, waaronder in het identificeren van risico’s, automatiseren van processen en het focussen op klanttevredenheid en klantbehoud. Door deze gebieden extra aandacht te geven kun je als credit manager het jaar zo sterk mogelijk afsluiten.

Identificeer risico’s

Als credit manager is het van groot belang om inzicht te hebben in welke debiteuren een risico vormen voor een organisatie. Het gebruiken van een credit management software helpt bij het verschaffen van data en statistieken om deze inzichten te verkrijgen. Vergaarde data helpt namelijk bij een gefundeerd beeld krijgen van specifieke klanten, om op basis van deze ervaringen toekomstige risico’s te kunnen beperken.

Wanneer je de kredietwaardigheid van een debiteur inzichtelijk hebt, kun je als credit manager beoordelen met welke debiteuren je een groter risico loopt, hoe prestaties vervolgens verbeterd kunnen worden, en hoe risico’s daarmee verminderd of zelfs vermeden kunnen worden.

Automatiseren van processen

Om het einde van het jaar sterk te eindigen, is het belangrijk om als credit manager gefundeerde beslissingen te maken over een efficiënte uitvoering van debiteurenbeheer. Waar een credit management software helpt bij het verkrijgen van inzicht in data en statistieken, helpt het ook bij het automatiseren van grote hoeveelheden werk.

Door workflows automatisch te laten genereren wordt een grote hoeveelheid handmatig werk van werknemers uit handen genomen. Het helpt daarom bij het uitvoeren van een effectief en efficiënt credit management. Omdat processen gestroomlijnd kunnen worden, kun je als credit manager in het laatste kwartaal een grote bijdrage leveren in het behalen van KPI’s en doelstellingen.

Focus op klanttevredenheid en klantbehoud

Een grote toegevoegde waarde van een credit manager zit in het behouden en verhogen van klanttevredenheid. Als credit manager kun je gesprekken met een klant op een dusdanige manier aangaan dat er oplossingen worden gevonden zonder de relatie te schaden. Een belangrijk aspect hierin is maatwerk: oplossingen vinden voor de specifieke situatie van de klant, omdat je weet met wie je spreekt.

Je verhoogt hiermee de klanttevredenheid wat kan leiden tot klantbehoud. Ook in het nieuwe jaar wil je graag dat klanten gebonden blijven aan je organisatie. In het laatste kwartaal is het dan ook van belang om een proactieve houding aan te nemen in het onderhouden van je klantrelaties. Bij het verhogen van de klanttevredenheid, verhoog je namelijk meteen de kans dat een klant ook in het nieuwe jaar trouw blijft aan jouw organisatie.

Lees ook“De rol van de credit manager bij klantbehoud”

Aan de slag!

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van processen? Of ben je benieuwd naar credit management software zoals TRUST IT? Vraag een (digitaal) adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!

Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen

Download onze whitepaper:

Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag ‘m aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.