Skip to content

Hoe de debiteurenafdeling ondersteunt bij de groei van Joulz

Klantcase: leer van Joulz

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Het pad naar de toekomst, een werkomgeving creëren waar innovatieve oplossingen voor een toekomstbestendige energievoorziening centraal staat. Deze duurzame missie in combinatie met liefde voor techniek zorgt ervoor dat Joulz een toonaangevende speler is op het gebied van energie infrastructuren, meetdiensten, laadoplossingen en energiemanagement. Een positie die zij nog sterker willen neerzetten en willen blijven ontwikkelen.

De ambitie van Joulz om te blijven ontwikkelen is niet zonder doel: ze willen de ‘one stop shop’ worden op het gebied van duurzame energie. Dit doel vertaalt zich automatisch naar groei. Groei die gezond moet zijn, en daardoor opgevangen moet kunnen worden. In deze case vertelt Finance Manager Mathijs Duijndam hoe de afdeling debiteurenbeheer een ondersteunende rol in de groei van Joulz heeft.

De kracht van ontwikkeling

Mathijs is sinds 2012 in dienst bij Joulz/Stedin en sinds eind 2015 financieel verantwoordelijk voor de Joulz Diensten. Dit betreft de commerciële tak waaronder Joulz Infradiensten en Joulz Meetbedrijf vallen. Met een kritische blik op de bedrijven kwam Mathijs tot de conclusie dat er nooit echt aan debiteurenbeheer werd gedaan: er stonden enorm veel oude facturen open, er was geen sprake van maatwerk, er werd in een Excel bestand gewerkt met een separaat facturatie systeem en binnen de Support afdeling was er een angst ontstaan om telefonisch contact op te nemen met debiteuren. “De kracht van Joulz zit hem in het willen ontwikkelen en verbeteren, zo ben ik ook op het gebied van debiteurenbeheer op zoek gegaan naar mogelijkheden”, geeft Mathijs aan. Om ontwikkeling en verbetering in gang te kunnen zetten, was de eerste stap om ervoor te zorgen dat de achterstallige facturen werden betaald.

Verlichting van buitenaf

Binnen Joulz was er echter niet voldoende mankracht om een inhaalslag te kunnen maken. Ter ondersteuning werden daarom drie detachanten van TKB ingezet. “Ik was onder de indruk van de detachanten. Er zaten drie professionals die de telefoon pakten, in gesprek gingen met de klant en op een zeer prettige manier het voor elkaar hebben gekregen dat onze klanten de facturen netjes betaalden”, zegt Mathijs. De resultaten van de detachanten zorgden voor stabiliteit binnen de Support afdeling, waarna één van hen werd overgenomen om bij Joulz in dienst te gaan. Deze senior medewerker zorgt dat de junior medewerkers op een soortgelijke professionele manier te werk gaan.

Lees ook: ‘Waarom een interim credit manager in tijden van crisis verlichting kan brengen

Overzicht creëren voor de toekomst met TRUST IT

Nadat de enorme inhaalslag was gemaakt was er ruimte voor een nieuwe focus: overzicht creëren in het debiteurenbeheer voor de toekomst. De grootste verandering die hiervoor nodig was, was de transformatie van het werken in een Excel bestand naar het gebruiken van een op maat gemaakt credit management software pakket. “De prettige samenwerking met TKB, de lage implementatiekosten van de software en de gebruikersvriendelijkheid ervan hebben mij overtuigd om gebruik te gaan maken van TRUST IT. Hier heb ik, maar met name het team debiteurenbeheer, geen dag spijt van gehad”, zegt Mathijs. We zullen dit pakket ook gaan implementeren voor de overige entiteiten binnen Joulz.

Begin 2018 werd TRUST IT geïmplementeerd bij Joulz en was de afdeling debiteurenbeheer klaar om mee te gaan met de groei van het bedrijf. In de huidige situatie worden er binnen het Meetbedrijf maandelijks circa 12.000 nota verstuurd. Mathijs: “Zonder een credit management software was het zo goed als onmogelijk was geweest om hier overzicht in te creëren, laat staan dat er sprake was geweest van geautomatiseerde processen.”

Debiteurenbeheer ter ondersteuning van groei

Waar Joulz ambities blijft hebben, is dit binnen de debiteurenafdeling ook de orde van de dag. Iedere dag wordt er druk gewerkt om processen te optimaliseren. “We hebben al enorme stappen gemaakt, maar het kan altijd beter. Hoe hoger je de lat legt, hoe beter wij kunnen worden”, lacht Mathijs. Door kritisch te blijven kijken en altijd op zoek te gaan naar mogelijkheden, ondersteunt de debiteurenafdeling de groei en ontwikkeling van Joulz.

Ben je benieuwd wat TKB voor jou kan betekenen? Vraag dan een digitaal advies gesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!

Nieuwsgierig?

Ben je benieuwd hoe TRUST IT kan bijdragen aan jouw debiteurenbeheer? Vraag een (digitaal) adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!

TKB magazine

MEER CASES EN KLANTERVARINGEN TERUGLEZEN?

Download ons 30 jaar jubileum magazine

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag ‘m aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Incasso dossier indienen? Lees hier wat u kan doen