Skip to content

Waar moet je op letten als credit manager nu de steunmaatregelen stoppen

Sinds 1 oktober 2021 is er een einde gekomen aan het corona steunpakket. Dit betekent dat ondernemers geen beroep meer kunnen doen op regelingen als TONK, TVL, NOW, Tozo en andere fiscale maatregelen. Daarbij komt dat ondernemers ook hun belastingverplichtingen weer tijdig moeten voldoen en belastingschuld moeten aflossen. Dit allemaal legt extra druk op ondernemers om het hoofd boven water te houden. Wat is de mogelijke impact voor ondernemers nu ze niet meer terug kunnen vallen op de steunpakketten? En met welke acties kun je als credit manager bijdragen om aan de financiële verplichtingen te kunnen voldoen? Je leest het in deze blog.

Nu inmiddels de meest beperkende maatregelen zijn opgeheven zijn ook de meeste steunmaatregelen stopgezet. Doorgaan met de steunmaatregelen zou economisch herstel kunnen hinderen, wat zich bijvoorbeeld uitte in cijfers als dat er meer vacatures dan werkzoekenden waren.

Slechts enkele sectoren, zoals de nachthoreca en de evenementensector, kunnen nog rekenen op steun van de overheid omdat deze op last van de overheid nog niet volledig mogen draaien. Zo kunnen zij een beroep doen op het garantiefonds van de overheid. 

Wat betekent dit voor bedrijven?

Hoewel het Centraal Planbureau in 2021 een economische groei van 3,8% verwacht, wordt er voor 2022 een toename in werkloosheid verwacht van 3,6%. De reden hiervoor is dat veel bedrijven nog op het randje van de afgrond balanceren. Denk bijvoorbeeld aan ondernemers uit de toeristensector.

De verwachting is dan ook dat het stopzetten van de steunmaatregelen zal leiden tot faillissementen. Tijdens de crisis is gebleken dat het aantal faillissementen lager lag dan voor de crisis, wat erop wijst dat een deel van de bedrijven de crisis puur heeft overleefd dankzij steun van de overheid. Met andere woorden: zonder de coronapandemie hadden deze bedrijven waarschijnlijk niet blijven bestaan omdat ze niet levensvatbaar waren.

Nu de steunmaatregelen stoppen gaan we dan ook een periode in waarin zal blijken welke bedrijven wel en niet overleven. De afrekening voor ondernemers gaat nu namelijk komen. Veel ondernemers hebben direct na de start van de steunpakketten een beroep gedaan op een van de maatregelen. De bedragen die werden ontvangen waren echter een voorschot op basis van het verwachte omzetverlies, en niet op het daadwerkelijke omzetverlies.  

Hoe nu verder?

Elke ondernemer krijgt standaard 6 weken de tijd om, na definitieve vaststelling van het NOW/TVL-subsidiebedrag, te veel ontvangen subsidie terug te betalen. Natuurlijk zijn er ondernemers die nog steeds in financieel zwaar weer verkeren, waardoor er ruimte is om een betalingsregeling voor meerdere termijnen aan te gaan. Een coulance van het UWV en RVO biedt ruimte om betalingstermijnen aan te gaan tot en met 5 jaar met een rente van 0%. Ook hierbij wordt de betalingstermijn afgesproken op de specifieke situatie van de ondernemer.

Wat kan je doen als credit manager?

Zoals gezegd moet de te veel ontvangen subsidie terugbetaald worden. De overheid zet namelijk de daadwerkelijke inkomsten af tegenover de geschatte inkomsten waarop de steun gebaseerd was. Waren de resultaten beter dan ingeschat aan het begin van de crisis? Dan krijg je een naheffing. Wees daar dus op voorbereid en zorg waar mogelijk voor een buffer om deze naheffing op te vangen. Het is voor de credit manager belangrijk om deze buffer op te bouwen door elke euro die bij de organisatie gehaald kan worden binnen te krijgen.

De credit manager kan zoals gezegd hier een belangrijke rol in spelen door zoveel mogelijk euro’s binnen te krijgen om de liquiditeit van de eigen organisatie zo gezond mogelijk te houden. Een belangrijk onderdeel hiervan is het betaald krijgen van openstaande facturen bij klanten. Voor een credit manager is het in deze periode daarom extra belangrijk om de communicatie met de klant zo nauw mogelijk te houden om betalingsachterstanden te verminderen en te verhelpen. Een credit management software helpt een credit manager bij inzicht verkrijgen in de status van klanten en zo efficiënt en zo effectief mogelijk te werk te gaan om facturen betaald te krijgen. 

Hulp nodig bij het betaald krijgen van jouw facturen?

Wil je sparren over hoe je jouw debiteurenbeheer kunt inregelen? Of heb je hulp nodig bij het betaald krijgen van facturen? Vraag een (digitaal) adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!

Geschreven door:

Meer inspiratie

Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen

Download onze whitepaper:

Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen

Auteur

  • TKB

    Wij helpen jou met het verbeteren van je credit management processen. Samen bepalen wij de beste weg voor het realiseren van positieve resultaten en klantbehoud.

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag de demo aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.