Skip to content

TKB zet menselijkheid al 35 jaar op de eerste plaats

Van kleine, onbekende incassospeler tot de absolute top binnen de creditmanagementsector. Dit jaar bestaat de Amsterdamse organisatie TKB 35 jaar. Trust Krediet Beheer, zo werd het bedrijf in 1988 door oprichter Tom Pasterkamp voluit genoemd. Ondanks dat TKB altijd in het teken van groei heeft gestaan, is de bedrijfsfilosofie onveranderd gebleven. Tot op de dag van vandaag lopen de woorden ‘doen wat je belooft’, ‘mensen maken het verschil’ en ‘fatsoenlijk zakendoen’ als rode draad door de organisatie. Hoog tijd voor een gesprek met Tom Pasterkamp en directeur Rutger van Oosten. Over de geschiedenis van TKB, het échte TKB-gevoel en een blik op de toekomst.

Neem ons eens mee naar het jaar 1988. Hoe zag TKB het daglicht?

Tom: (lachend) “Nou, heb je even? Oké, de korte versie. Trust Krediet Beheer ontstond vrij impulsief, vanuit een samenwerking tussen mij en schoolvriend Rob van Baal. Wij werkten beiden in de incassowereld en dachten: dit kan beter. We startten vanuit huis aan de Brederodestraat in Amsterdam. Zonder echt kantoor. Ik aan een oud bureau en Rob aan de eettafel. Met twee telefoons en een handvol overgenomen klanten. We deden alles wat nodig was om hun rekeningen te innen. Het was overleven en brood verdienen. Meer niet!” 

Je zag plaats voor TKB in een drukbezette markt. Hoe wilde jij het beter doen?

Tom: “In die tijd was het een wereldje vol met snelle cowboys. De werkwijze van mijn oud werkgever kon mij niet bekoren. Ik wilde vertrouwelijk zakendoen en niks beloven wat ik niet na kan komen. No cure no pay. Bij ons geen bureaukosten, geen uurtje factuurtje. Wij wilden geen cent op oneigenlijke manier van de klant gebruiken. Ik bleek een echte ondernemer, Rob een dossiervreter. Samen gingen we achter de facturen van onze opdrachtgevers aan, telefonisch of op locatie. Maar altijd correct en vriendelijk. We hielden de emotie buiten het werk, een belangrijke levensles voor ons werk.” 

MelleMeivogel_TKB2021_dag1-2

Er werken nu ruim 200 mensen bij TKB. Hoe zijn jullie groot geworden?

Tom: “In 1991 verhuisden we naar een kantoor aan de Keizersgracht en namen we personeel in dienst. Mijn vrouw Ria Schuuring kwam er toén al bij, zij deed sales en marketing. Net als mijn overleden zusje Roos. Loyaal en tevreden personeel is altijd onderdeel van het succes geweest. Ria is nog altijd werkzaam als quality manager bij TKB. Vanaf 1995 groeiden we écht hard door in ons pand aan de Nieuwezijds Voorburgwal. Digitalisering ging een rol spelen. Onze belangrijke creditmanagementsoftware Trust IT ontleent zijn bestaansrecht uit die tijd. Zo’n tool was broodnodig, want we hadden inmiddels veel klanten met duizenden vorderingen. En dan te bedenken dat er vandaag de dag honderden organisaties, van klein tot heel groot, met onze software werken. Gaaf toch! In 2000 trokken we met 50 werknemers naar de Teertuinen. Op dit moment zitten we met zo’n 225 mensen op drie etages van het Adam Smith Building, aan de A4.” 

In 2010 droeg je de leiding over aan Rutger. Kon je TKB makkelijk loslaten?

Tom: “Ik ben nog altijd een betrokken eigenaar hoor, ik wilde alleen niet meer sturend op de werkvloer aanwezig zijn. Helemaal los laat ik dit mooie bedrijf natuurlijk nooit!” 

Waar ben je het meest trots op?

Tom: “Op de menselijkheid van TKB. Kundige mensen met ieder hun kwaliteiten, die bepaalde zaken beter kunnen dan ik zelf. Dán ga je echt vooruit. Loyaliteit is belangrijk geweest voor ons succes. Weet je dat we al dertig jaar met een vast schoonmaakbedrijf en dezelfde huisadvocaat samenwerken? Ons personeel blijft graag hangen en zijn ambassadeurs voor het leven. Ook ben ik trots op de steile ontwikkelingscurve, 35 jaar aan professionalisering. Er zijn grote stappen gezet, maar het warme gevoel is nooit verdwenen.” 

“Loyaal en tevreden personeel is altijd onderdeel van het succes geweest” – Tom

Rutger van Oosten werkt al vanaf zijn 23e jaar in de creditmanagement business. Vanaf 2010 maakte hij zijn intrede als algemeen directeur. TKB was de outsource partner van zijn toenmalige werkgever en Rutger raakte direct onder de indruk van de betrokken mensen van TKB.

Rutger

Je stapt in 2010 bij TKB binnen. Een geoliede machine natuurlijk. Hoe vond jij je draai?

Rutger: “Ondanks de roerige tijd, midden in de wereldwijde financiële crisis, merkte ik direct het trotse en onderscheidende karakter van dit bedrijf. Het klikte vrij snel en ik wist heel goed waarom ik juist hier aan de slag wilde. Heel eerlijk? Onze business is niet de allerspannendste hoor, maar TKB is zo’n daadkrachtige club en doet het nét even anders. De geest van het familiebedrijf is nooit verdwenen. Met de menselijke factor in de werkzaamheden gebakken en veel kwaliteit binnenboord. Daar heeft het altijd om gedraaid. De TKB-mentaliteit, het gevoel. Dat ervaar je pas als je hier binnenloopt.” 

Probeer die TKB-mentaliteit toch eens te omschrijven?

Rutger: “Jonge, enthousiaste gasten die alle ins en outs van het vak kennen. Mensen zijn hier makkelijk benaderbaar en behulpzaam. Ze spreken elkaar aan op hun verantwoordelijkheid. Ik werd verliefd op de TKB-cultuur vanwege het sociale karakter. De manier waarop we contact hebben met de opdrachtgever en hun klanten. Klanten van TKB kiezen écht voor onze werknemers. Ze kijken hier op kantoor rond, raken onder de indruk van het pand en hoe hier gewerkt wordt. Ik ben echt trots op deze tent!” 

Hoe houd je jouw mensen tevreden, zeker gezien de krapte op de arbeidsmarkt?

Rutger: “Iedere maand heet ik de nieuwkomers van harte welkom en laat ik ze kennismaken met de openheid van TKB. We opereren als opleidingsinstituut en ze krijgen een mentor toegewezen. Al vrij snel blijkt dat ze overal binnen kunnen stappen. Ook bij mij. Bij TKB is de steile leercurve onderdeel van je beloning. Het duurt meestal niet lang totdat ons personeel hun goede uitgangspositie erkent en waardeert. Natuurlijk gaan er bij ons ook mensen weg, omdat het gras bij de buren groener lijkt. Sommigen zie je later weer terug, maar belangrijker: ons personeel draagt TKB uit voor het leven. Jaren later komen er nog klanten binnen via voormalig werknemers.” 

TKB voelt als een chique bedrijf. Hoe profiteren jullie klanten van beschaafd debiteurenbeheer?

Rutger: “Opdrachtgevers die écht om hun klanten geven: die mogen ons bellen. Sociaal incasseren is inderdaad belangrijk voor ons. Begrijp mij niet verkeerd hoor. Uiteindelijk staan we achter onze klanten en willen wij dat hun facturen betaald worden. Als je iets bestelt en geleverd hebt gekregen, moet je betalen. Daar hoeft onze klant niet voor op te draaien. In de praktijk is dit natuurlijk veel complexer. Daarom bewegen we optimaal mee met de behoeften van de opdrachtgever. En de positie van de schuldenaar. Je zult TKB niet snel in zee zien gaan met snelle, gehaaide organisaties.” 

Hoe zie je de toekomst van TKB voor je?

Rutger: “Vooruitdenken vormt de sleutel tot succes, zeker in dit digitale tijdperk. Maar, techniek blijft ondersteunend aan de mens. Onze TKB-aanpak blijft het verschil maken. Wij werken al vergaand datagestuurd en ik zie artificial intelligence als een kans. Het maakt ons werk zeker leuker en efficiënter. De ultieme next best action voorspellen voor onze klanten die leidt tot snelle betaling, daar werken we hard aan. Maar uiteindelijk geloven wij heilig in menselijke emotie en creativiteit. Mooi natuurlijk, dat A.I. resulteert in snellere betaling. Een optimale, toekomstbestendige relatie tussen schuldeiser en debiteur is voor ons nóg belangrijker.” 

Tot slot: gaan we wat vaker van jullie horen de komende tijd?

Rutger: (denkt na en glimlacht) “Ik snap wat je bedoelt. TKB is normaliter geen bedrijf dat hoog van de toren blaast. Weet je, wij hebben onze sporen in deze branche écht wel verdiend. Dragen we dat nog te weinig naar buiten uit? Misschien wel. Ik zie het als volgt: uitspraken als ‘kijk ons eens goed en fatsoenlijk zijn’ hoef je niet te gebruiken als je het ook écht bent. Wij doen gewoon waar we goed in zijn. Kwalitatief hoogstaande creditmanagement leveren en invulling geven aan partnerschap. Wat hebben onze klanten nou écht nodig, wanneer zijn ze tevreden? Dat kunnen we alleen maar bereiken met ons team. De vertrouwde, warme deken van mensen die iedere dag willen presteren.” 

“Ik praat niet graag over onze prachtige resultaten en hoe fatsoenlijk wij zijn. Alsjeblieft zeg. Wel ben ik blij dat onze relaties dit doen” – Rutger

Hoe credit management software u helpt bij procesoptimalisatie

Download onze whitepaper:

Hoe credit management software u helpt bij procesoptimalisatie

Auteur

  • TKB

    Wij helpen jou met het verbeteren van je credit management processen. Samen bepalen wij de beste weg voor het realiseren van positieve resultaten en klantbehoud.

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag de demo aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.