Skip to content

De tarieven voor ambtshandelingen zijn per 1 juli 2021 fors verhoogd

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ambtshandelingen, ofwel de werkzaamheden die de deurwaarder die als openbaar ambtenaar als enige mag verrichten, zijn fors verhoogd. De kosten voor de ambtshandelingen, hierbij kan je denken aan het uitbrengen van dagvaardingen, het officieel overhandigen van vonnissen en dwangbevelen, het leggen van beslag of ontruimingen, zijn bij wet vastgesteld en worden ook wel de schuldenaarstarieven genoemd.

Gemiddeld stijgen deze in het Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders (Btag) vastgestelde tarieven met maar liefst 16%. Hieronder zullen wij kort toelichten waarom deze tarieven nu zo fors stijgen.

De voornaamste reden van de stijging is om de tarieven weer in overeenstemming te krijgen met de gemiddelde kosten van de verschillende ambtshandelingen. De Btag-tarieven zijn lang achtergebleven bij de ontwikkeling van de integrale kosten van de gerechtsdeurwaarders. In verband met de economische gevolgen van het coronavirus is de beoogde aanpassing m.i.v. begin dit jaar een half jaar uitgesteld tot 1 juli 2021.

Beperkingen gesteld aan prijsafspraken

Begin dit jaar is wel de “Verordening grenzen tariefmodellen van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG)” in werking gegaan, waarin beperkingen zijn gesteld aan mogelijke prijsafspraken tussen deurwaarders en hun opdrachtgevers.

Gebleken is namelijk dat schuldenaren de dupe kunnen worden van oneigenlijke prijsafspraken tussen deurwaarders en hun opdrachtgevers en dat gerechtsdeurwaarders zich door een slechtere economische positie – (mede) als gevolg van de achtergebleven Btag tarieven – gedwongen kunnen hebben gevoeld met dergelijke prijsafspraken in te stemmen.

De combinatie van beide aanpassingen leidt tot een onafhankelijke en onpartijdige positie van de deurwaarder. De deurwaarders wordt hiermee namelijk in principe een redelijke kostendekking in het vooruitzicht gesteld waardoor zij vanuit ondernemerschap hun ambtelijke rol goed kunnen vervullen.

Daarnaast zorgt het voor transparantie. Het wordt voor de markt duidelijk welke prijs in ieder geval bij een bepaalde ambtshandeling past en hiermee kunnen meer onnodige ambtshandelingen worden voorkomen.

Voor de prijswijzigingen zelf en een gedetailleerde toelichting verwijzen wij naar het besluit zelf en de Nota van Toelichting daarbij. In de Nota van Toelichting zijn de aanleiding, de inhoud van de regeling en de gevolgen daarvan uiteengezet. Verder is daarin toegelicht dat het besluit tot stand is gekomen na consultatie. Ten slotte zijn in de nota van toelichting gegevens over de inwerkingtreding en overgangsrecht te vinden.

Meer weten over deze wijzigingen?

Meer weten over deze wijzigingen of heb je een juridische vraag over credit management of incasso, laat het ons weten…mail of bel ons op 088-9955111. We helpen je graag verder!

Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen

Download onze whitepaper:

Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag ‘m aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Incasso dossier indienen? Lees hier wat u kan doen