Skip to content

Kredietwaardigheid van (potentiële) relaties herkennen: kom niet voor verrassingen te staan

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Een nieuwe klant, gefeliciteerd! Helaas komt het regelmatig voor dat na de vreugde van het binnenhalen van een nieuwe klant, blijkt dat deze klant niet kredietwaardig is en deze eigenlijk meer risico met zich meebrengt dan omzet. Wat kan je doen om vooraf de kredietwaardigheid van een potentiële klant te controleren, zodat je ook zeker(der) bent dat de klant straks aan haar verplichtingen kan voldoen? In deze blog zetten we een aantal mogelijkheden op een rijtje.

Wanneer controleer je de kredietwaardigheid?

Bij veel organisaties wordt de kredietwaardigheid van een klant gecontroleerd bij het opvoeren van een klant in het financiële systeem. Echter kan veel leed worden voorkomen wanneer deze controle eerder in het proces wordt gedaan. Wanneer bijvoorbeeld bij sales deze kredietwaardigheid al wordt gecheckt, zal dit uiteindelijk resulteren in een betere eigen kredietwaardigheid en een lagere DSO voor jouw organisatie. Het aantal klanten zal wellicht wat lager worden, maar er zullen minder kostbare uren van medewerkers verloren gaan. Bovendien zullen de klanten die wel kredietwaardig zijn in staat zijn om de facturen te betalen. Hetgeen waar het uiteindelijk om draait.

Hoe kom je aan de juiste data?

Wanneer je zaken wil doen met een bedrijf, bijvoorbeeld een BV, is een handige bron de Kamer van Koophandel om de kredietwaardigheid te controleren. Ieder rechtspersoon in Nederland is verplicht een aantal gegevens van de organisatie jaarlijks te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Los van de gegevens voor het correct opstellen van bijvoorbeeld de overeenkomst met de juiste tekenbevoegde, zijn hier ook financiële gegevens beschikbaar. Gegevens die je meer kunnen vertellen over de kredietwaardigheid van de organisatie als bijvoorbeeld; de jaarrekeningen van voorgaande jaren.

Waar let je op bij kredietwaardigheid

Heb je de jaarrekening van een klant bij de Kamer van Koophandel gedownload (dit kan tegen betaling), kijk dan naar de balans. Het is belangrijk dat je klant een gezonde verhouding heeft tussen het eigen vermogen en het totale vermogen, ofwel de balanspositie. Gangbaar is een verhouding van 30%. Zie je dat bijvoorbeeld de bezittingen (activa): voorraad, bedrijfspand en debiteuren hoofdzakelijk gefinancierd zijn met vreemd vermogen (passiva), dan kan je je voorstellen dat dit niet een gezonde financiële situatie is en dus de kredietwaardigheid niet erg goed zal zijn.

Naast de balanspositie kan je ook kijken naar de krediettermijn van je potentiële klant. Wanneer je de krediettermijn berekent, weet je of jouw potentiële klant een goed debiteurenbeheer hanteert en kort op haar debiteuren zit. De krediettermijn bereken je door het gemiddelde debiteurensaldo te delen door de omzet en te vermenigvuldigen met 365 dagen.

Gemiddelde debiteurensaldo

———————————- x 365 dagen

Omzet

Wanneer de klant niet voldoende middelen als voorraad of debiteuren heeft om kortlopende schulden te voldoen is deze minder kredietwaardig.

De laatste en wellicht makkelijkste manier om de kredietwaardigheid te controleren is een kijkje te nemen op de winst en verliesrekening. Heeft je potentiële klant veel winst gemaakt, zal de kredietwaardigheid ook beter zijn. Dit is niet altijd het geval, bijvoorbeeld als de balanspositie niet goed is, maar met deze winst kan de potentiële klant deze wel weer versterken.

Kredietwaardigheid laten controleren

Je kan de kredietwaardigheid van je potentiële klant ook laten controleren. Dit scheelt uiteraard veel tijd. Daarnaast is het vaak mogelijk om met een positieve uitkomst de potentiële klant ook direct te verzekeren tegen omzetverlies door onbetaalde facturen, wat weer ten goede komt van de eigen kredietwaardigheid. Binnen ons creditmanagement software systeem TRUST IT, bieden wij de mogelijkheid om zelf of via een derde de kredietwaardigheid van uw potentiële klant te controleren en deze data altijd en overal voorhanden te hebben. Handig en het geeft je meer inzicht in je klant

Meer weten over kredietwaardigheid?

Wil je meer weten over kredietwaardigheid van jou klanten? Of wil je een keer sparren over een optimaal creditmanagement? Vraag een (digitaal) adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!

Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen

Download onze whitepaper:

Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag ‘m aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.