Skip to content

Hoe segmentatie in debiteurenbeheer helpt om jouw bedrijf te laten groeien

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Het gebruiken van data krijgt een steeds belangrijkere rol binnen debiteurenbeheer. Data stelt je in staat om gericht te handelen op basis van feiten, in plaats van via een algemene werkwijze waar geen persoonlijke aanpak in verwerkt kan worden. Omdat een efficiënt en effectief debiteurenbeheer maatwerk is, is het dan ook noodzakelijk om je data op orde te hebben, te begrijpen, én te gebruiken. Door debiteuren te segmenteren op basis van data kun je jouw bedrijf namelijk laten groeien. We leggen je in deze blog uit hoe en waarom. 

Procesgericht werken

Wanneer je puur procesgericht werkt, hanteer je een vaste werkwijze. Ook binnen debiteurenbeheer is dit veel voorkomend: er wordt gestart met een eerste aanmaning, vervolgens een tweede aanmaning, telefonisch contact en eventueel zelfs een gerechtelijke procedure. In veel gevallen zal ergens in dit proces de factuur voldaan worden, maar de ene debiteur is de andere niet. Een incassotraject met een snel handelende debiteur kan soepel verlopen, maar een minder goedwillende debiteur kan het proces moeizaam laten verlopen waardoor het een lang traject kan worden.

Natuurlijk wil je dat openstaande facturen zo snel mogelijk voldaan worden. Maar doordat debiteuren unieke individuen zijn, zullen ze ook op een eigen manier benaderd moeten worden om het incassotraject soepel en effectief te laten verlopen. Maatwerk is dan ook van belang in debiteurenbeheer.

Debiteurenbeheer is maatwerk

Er zijn verschillende manieren om debiteuren te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan brieven, e-mails, smsjes en telefoontjes. Maar wordt elke klant ook graag op dezelfde manier bereikt? Of heeft de ene klant misschien behoefte aan een telefoontje, terwijl de andere klant liever een e-mail ontvangt?

Elke klant heeft een eigen ritme en eigen voorkeur van communiceren. Het is daarom ook niet mogelijk om alle debiteuren over één kam te scheren. Om deze reden is segmentatie binnen debiteurenbeheer belangrijk, zodat je elke debiteur op de manier kan aanspreken die voor hem of haar het beste werkt.

Segmenteren met debiteurenbeheer software

Om te segmenteren en maatwerk te kunnen leveren is het van belang om de juiste tools beschikbaar te hebben. Werk je nog in een Excel bestand en moeten alle werkzaamheden handmatig uitgevoerd worden? Dan kan debiteurenbeheer een enorm tijdrovende klus worden. Bovendien is deze werkwijze foutgevoeliger, wat uiteindelijk schade kan opleveren aan de relatie met de klant en een risico meebrengt voor de liquiditeit van de eigen organisatie.

Een van de tools die helpt bij efficiënt en effectief debiteurenbeheer is een debiteurenbeheer software. Een software zoals TRUST IT maakt het mogelijk om debiteuren te segmenteren en op basis van specifieke kenmerken persoonlijke workflows te ontwikkelen. Een slim systeem begrijpt welk kanaal voor welke debiteur het beste resultaat kan behalen, wat het debiteurenbeheer een stuk effectiever maakt. Het gevolg: een lagere DSO en een verhoogde liquiditeit van de eigen organisatie.

Gepersonaliseerde workflows

Een gepersonaliseerde workflow kan gemaakt worden op basis van vergaarde data binnen de debiteurenbeheer software. De software kan met deze data namelijk bepalen welk kanaal op welk moment voor de klant het beste werkt.

Heeft de klant bijvoorbeeld niet betaald na herinneringen via de mail, maar wel na telefonisch contact? Op deze momenten kan het systeem bij een volgende betaalachterstand eerder in de workflow voor telefonisch contact kiezen. Op deze manier worden workflows en processen altijd optimaal ingericht, waardoor de werkwijze zo effectief en efficiënt mogelijk wordt.

Buiten het feit dat openstaande facturen eerder opgelost worden, komt het ook de klantrelatie ten goede om te segmenteren en persoonlijk te werk te gaan. De klant wordt immers benaderd op de manier die voor hem of haar het prettigst werkt, waardoor de klant zich ook zo min mogelijk ‘lastiggevallen’ voelt.

Aan de slag

Bovenstaande punten laten zien dat segmentatie in debiteurenbeheer het incassotraject efficiënter, effectiever en rendabeler maakt. Doelgerichte communicatie met de klant verlaagt de DSO, verhoogt de liquiditeit van de eigen organisatie en verbetert de klantrelatie.

Ook aan de slag met segmentatie in debiteurenbeheer? Of ben je benieuwd naar de debiteurenbeheer software TRUST IT? Vraag een demo aan of neem contact met ons op via telefoonnummer 088-9955180.

Geschreven door:

Meer inspiratie

Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen

Download onze whitepaper:

Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag ‘m aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.