Skip to content

De veranderingen binnen de wereld van het incassobureau

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Het incassobureau van 2021: niet meer de onpersoonlijke, of soms zelfs intimiderende, partij die voor haar opdrachtgevers achter te lang openstaande facturen aangaat. Het zorgen dat openstaande facturen worden betaald is nog steeds het doel, echter de route ernaartoe is gelukkig in de jaren sterk verbeterd. In deze blog bespreken we de drie belangrijkste veranderingen binnen de wereld van het incassobureau: wetgeving, sociale incasso en digitalisering.

De Wet Incassokosten en incassoregister

Het is alweer een tijdje geleden, maar in 2012 is de Wet Incassokosten (WIK) in werking getreden. In deze wet zijn onder andere de minimum en maximum incassokosten voor het incasseren bij particuliere klanten vastgelegd. Waar het minimumbedrag per incasso ligt op €40 is het maximumbedrag gebaseerd op een percentage, welke is gestaffeld van 15% tot 0,5% van de openstaande factuur. Bij zakelijke klanten is de Wet Incassokosten niet van toepassing en mag van de percentages worden afgeweken, mits het bedrag dat wordt gerekend redelijk is. Is dit niet het geval, dan gelden de regels van de Wet Incassokosten (WIK).

Naast de WIK is begin dit jaar ook een wetsvoorstel gedaan voor een verplichte registratie van incassobureaus. Alle incassobureaus die aan de juiste eisen voldoen worden opgenomen in een register. Voldoet een incassobureau niet, dan wordt het verwijderd en mogen zij geen incasso dienstverlening meer uitvoeren. Het register is openbaar, zodat iedereen kan inzien welke incassobureaus voldoen aan de eisen. De kwaliteitseisen gaan onder meer over transparantie van de vordering en kostenopbouw, maar ook over de vakbekwaamheid en kennis van het personeel van een incassobureau.

Sociale incasso

Het opstellen van kwaliteitseisen voor incassobureaus door de overheid is een goede stap naar het maatschappelijk verantwoord incasseren. Het incassobureau zelf kan hierin ook grote stappen maken door middel van een sociaal incassobeleid. Dit beleid, wat gericht is op het voorkomen van gerechtelijke procedures en het samen met de debiteur zoeken naar een realistische betalingsregeling en uiteindelijke betaling van de vordering, draagt enerzijds bij aan het maatschappelijk verantwoord incasseren en anderzijds aan een optimalisatie van de klanttevredenheid.

Lees ook: ‘hoe-een-incassobureau-de-klanttevredenheid-kan-optimaliseren/ 

Digitalisering

Digitalisering is tegenwoordig noodzakelijk in een tijd waar klantbeleving centraal staat. Voor een  incassobureau, waar de menselijke factor en persoonlijk contact belangrijk is, is dat dus een uitdaging.

Technologische ontwikkelingen veranderen snel en mede hierdoor zijn de verwachtingen van de klant ook veranderd. De klant, of het nu een particuliere of zakelijke klant is, verwacht een directe oplossing, wil flexibiliteit en gebruiksgemak en bovenal directe toegang tot systemen/ portals om data in te zien. Dit heeft invloed op de manier van benaderen van de klant en op de kanalen die hiervoor kunnen worden gebruikt. Met de ontwikkeling en optimalisatie van TRUST IT gaat TBK mee met deze snelle technologische veranderen.

Benieuwd hoe TKB incasso in deze veranderingen is meegegaan?

Wil je weten hoe TKB inzet op sociale incasso of heb je en incassodossier waarbij wij je verder kunnen helpen? Vraag dan een (digitaal) adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!

Hoe krijgt u controle over het betaalgedrag van uw klanten

Download onze whitepaper:

Hoe krijgt u controle over het betaalgedrag van uw klanten

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag ‘m aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.