Skip to content

Credit management in 2021

De trends en ontwikkelingen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Een geoptimaliseerd credit management proces wordt in 2021 nog belangrijker dan voorheen. Veel ondernemers bevinden zich in financiële onzekerheid, krijgen te maken met oplopend ziekteverzuim en zien betalingsachterstanden oplopen. Om je op de hoogte te stellen van credit management oplossingen nemen we de trends en ontwikkelingen van credit management in 2021 met je door. 

Credit management in 2021 zal een belangrijkere rol gaan spelen bij ondernemers. In tijden van crisis zijn alle hens aan dek om de financiële positie van je organisatie zo gezond mogelijk te houden en schade zoveel mogelijk te beperken. Efficiënt credit management speelt hierin een belangrijke rol. Hoe meer overzicht en inzicht in je credit management, hoe beter je kunt inspelen op het voorkomen van betalingsachterstanden en het oplossen hiervan. De trends en ontwikkelingen van credit management in 2021 op een rij:

  • Doorontwikkeling van credit management software
  • Data Driven Credit Management
  • Voorkomen door voorspellen
  • Innovatie

Doorontwikkeling van credit management software

Credit management software is niet meer weg te denken in een geoptimaliseerd credit management proces. Het handmatig beoordelen van debiteuren kost medewerkers veel tijd en energie. Bovendien is het moeilijk om overzicht te bewaren en inzicht te krijgen in je data wanneer je geen gespecialiseerd systeem hiervoor in handen hebt.

Credit management software ondersteunt het volledige credit management proces wat medewerkers enorm veel tijd bespaart. De credit management software TRUST IT biedt bijvoorbeeld inzicht en flexibiliteit door automatisch profieltoekenningen toe te wijzen. Ook stuurt het signalen uit op basis van vertoonbaar gedrag van een debiteur. 2021 is een jaar waarin meer en meer werkzaamheden geautomatiseerd gaan worden om kosten en energie te besparen.

Data Driven Credit Management

Artificial intelligence en machine learning worden steeds belangrijker in credit management in 2021. Credit management software zal dermate slim worden dat het systeem je zal vertellen welke vervolgactie het beste zal zijn om het beste resultaat te behalen.

Een verbetering zit hem in data driven credit management gebaseerd op een specifieke debiteur. Waar je voor een specifiek klantsegment een vast stramien kunt hanteren, zal software zich verder ontwikkelen in oplossingen bieden voor specifieke debiteuren op basis van ervaringen met die debiteur. Zo handel je niet enkel op branche of segment, maar op basis van gerichte en persoonlijke data.

De tijd die credit managers hiermee bespaard wordt geeft hen meer ruimte om zich te focussen op meer complexe debiteurencases. De verbetering in efficiënte zal uiteindelijk leiden tot een hoger omzetniveau voor de organisatie en dus zal de waarde van je werknemers toenemen.

Voorkomen door voorspellen

Door de doorontwikkeling van credit management software, artificial intelligence en machine learning zal een systeem je kunnen aangeven met welke debiteuren je een groter risico loopt. De enorme hoeveelheid data helpt credit managers om een goed gefundeerd beeld te krijgen van specifieke klanten, waardoor risico’s verminderd of vermeden kunnen worden.

Big Data levert diepgaande inzichten op. Deze data zal een steeds belangrijkere rol gaan spelen in credit management in 2021. De inzichten die Big Data oplevert helpt prestaties te verbeteren en in de beste gevallen debiteurenproblemen te voorkomen.

Innovatie

De technologie zal zich naar alle waarschijnlijkheid in de komende jaren snel blijven ontwikkelen. Als bedrijf wil je hierin niet achterblijven. Door het groeiend aantal online consumenten blijft de toename van de one-click payments online aanhouden, bijvoorbeeld betalingen met PayPal One Touch. Maar ook offline zien we dat het steeds meer draait om betaalgemak, bijvoorbeeld door het sturen van een Tikkie of mobiel betalen. Ook wordt er wereldwijd gesproken over een biometrische mobiele portefeuille en betalen met een vingerafdruk.

Door B2B klanten wordt hier nog niet actief gebruikt van gemaakt omdat de processen binnen bedrijven hier nog niet voor zijn ingericht. Desalniettemin blijft innovatie ook voor B2B klanten erg belangrijk en moet het ook voor deze groep een prioriteit worden om het betaalgemak te vereenvoudigen.

Klaar voor de toekomst

Zoals gezegd, geoptimaliseerd credit management is in 2021 van nog groter belang. Het behouden of terugbrengen van een gezonde cashflow bepaalt of je nog mag meespelen in financieel onzekere tijden. Door de trends en ontwikkelingen van 2021 bij te benen optimaliseer je credit management processen en ga je zo efficiënt mogelijk te werk om betalingsachterstanden van debiteuren te voorkomen en op te lossen.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw credit management? Of wil je weten hoe TRUST IT jou kan ontzorgen in 2021? Vraag een digitaal adviesgesprek aan of neem contact op via telefoonnummer 088-9955180.

TKB magazine

MEER CASES EN KLANTERVARINGEN TERUGLEZEN?

Download ons 30 jaar jubileum magazine

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag ‘m aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.