
- Inspiratie
- Leestijd: 2 min
Een constante cashflow is belangrijk voor iedere organisatie. Immers, met een constante cashflow kunnen organisaties realistische korte en lange termijn groeiplannen maken. De cashflow is uiteraard één onderdeel van het cashmanagement van een organisatie, maar wel een belangrijke. Daarom zetten wij in deze blog oplossingen voor een constante cashflow op een rij.
Eenvoudige en directe facturatie
Het klinkt heel logisch, maar factureer je klant direct nadat je de dienst of product heeft geleverd. Voor veel organisaties is dit vaak het standaard facturatiemoment, maar regelmatig wordt er gekozen voor een maandelijks facturatiemoment, bijvoorbeeld in een batch. Het factureren direct na levering van je dienst of product heeft als voordeel dat je ‘top of mind’ bent bij de klant, waardoor een betaling sneller zou kunnen volgen.
Naast het op het juiste moment versturen van de facturatie, zorgt het aanbieden van verschillende ‘slimme’ betalingsmogelijkheden ook voor een constantere cashflow. Een veel voorkomende betalingsmogelijkheid is het vermelden van een QR-code op de factuur. Deze QR-code kan eenvoudig door je klant worden gescand, waarna de informatie van de factuur, het factuurbedrag en het rekeningnummer direct juist staan ingevuld in de betalingsopdracht. Dit voorkomt eventuele typfouten, met vertraging van betaling als gevolg.
Een andere mogelijkheid is het versturen van de factuur als een zogenaamde E-Factuur. Deze E-factuur wordt direct in de boekhouding van de klant gezet, waardoor deze niet nog handmatig hoeft worden ingeboekt en de betalingsvoorwaarden correct worden overgenomen.
Communiceer met uw klant en leg afspraken vast
Een heldere communicatie over je betalingsvoorwaarden zorgt voor zowel de interne medewerkers als uw klanten voor duidelijkheid. Wanneer betalingsvoorwaarden worden vastgelegd bieden ze houvast en helpen je om interne processen meer de stroomlijnen. Het is bij het vastleggen van deze voorwaarden wel van belang dat deze ook voor zowel intern als voor de klant goed toegankelijk zijn, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de juiste credit management software. Dit maakt de afspraken concreet en zal bijdragen aan een constantere cashflow binnen de eigen organisatie.
Kom tot een betalingsregeling
Het kan uiteraard voorkomen dat een debiteur niet aan de afgesproken en vastgelegde betalingsvoorwaarden kan voldoen. Vervelend, maar in plaats van het wachten op de volledige vordering is het voor de cashflow beter om dan gedeelten van de vordering te ontvangen. Het is daarom ook aan te raden om bij het niet voldoen aan de betalingsvoorwaarden, samen met de klant tot een betalingsregeling te komen. Los van een constantere cashflow, biedt een betalingsregeling je ook de zekerheid dat de klant de vordering erkend. Hetgeen in jouw voordeel werkt, mocht een debiteur toch niet aan de betalingsvoorwaarden voldoen en de vordering uit handen moet worden gegeven.
Lees ook: ‘Welke tone of voice neem je aan voor debiteurenbeheer?‘
Gebruik de juiste software
Het vastleggen van betalingsafspraken en -voorwaarden met klanten is zoals hierboven benoemd essentieel voor een constantere cashflow. Door gebruik te maken van een credit management software als TRUST IT is het mogelijk om deze voorwaarden overal en op ieder gewenst moment toegankelijk te hebben, voor zowel de eigen medewerker als voor de klant. Binnen TRUST IT is het eveneens mogelijk om eenvoudig een betalingsregeling te berekenen, om deze vervolgens vast te leggen en te monitoren.
Sparren?
Hulp nodig bij het verbeteren van jouw cashmanagement of wil je weten hoe credit management software TRUST IT jou verder kan helpen? Vraag een (digitaal) adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!
Geschreven door:
TKB
Meer inspiratie


