Skip to content

Breng jouw credit management naar een hoog niveau

Het is fijn om financiële zekerheid te hebben. Organisaties geven voorkeur aan om reserves op te bouwen. Waarschijnlijk hebben ze de middelen om jouw facturen te betalen, maar zal je hen daartoe moeten aansporen. Hiervoor zul je jouw inningsproces moeten versterken. Het hebben van een goed debiteurenbeheer is essentieel om je inningsproces te versterken. Wij geven in deze blog een aantal tips hoe je je debiteurenbeheer, dus ook je inningsproces, kan versterken.

Bereid je telefoongesprek voor

De eerste stap naar het versterken van je debiteurenbeheer is het voorbereiden van jouw telefoongesprek met de debiteur. Bedenk van te voren hoe je het gesprek gaat beginnen en wat je doel is. Is er een betalingsregeling mogelijk? Zo ja, bedenk hoeveel termijnen het maximum is. Door doelen te stellen kan je het gesprek naar het gewenste resultaat toesturen. Daarnaast is het verstandig om de volgende informatie voorhanden te hebben:

  • Het factuurnummer
  • Het openstaande bedrag
  • De uiterste betaaldatum
  • Hoe vaak en wanneer je een betalingsherinnering hebt verstuurd (en naar welk postadres/e-mailadres)
  • Om welk product of dienst het gaat.

Zorg er daarnaast voor dat je jouw debiteur belt op een tijdstip waarbij je de meeste kans maakt om de debiteur te spreken. 

Automatiseer je debiteurenbeheer

De volgende stap naar het verbeteren van je debiteurenbeheer is om je debiteurenbeheer te automatiseren. Je facturen worden middels een vooraf bepaalde workflow automatisch opgevolgd en de belacties komen bij de juiste persoon, die de actie dient af te handelen, terecht. Daarbij heb je met één druk op de knop direct inzichtelijk wat de stand van zaken is en waar je kansen en pijnpunten liggen.

Aanmaningen met betaallink versturen

Het versturen van een betaallink bij aanmaningen is zeer raadzaam om jouw debiteurenbeheer naar een hoger niveau te brengen. Vrijwel alle facturen en herinneringen worden tegenwoordig per mail verstuurd, omdat dit eenmaal de snelste manier is om je debiteur tot betalen over te laten gaan. Middels een link kunnen zij de factuur direct voldoen.

Segmenteer je doelgroep

Ten alle tijden zullen er debiteuren zijn die zich niet houden aan de afgesproken betaaltermijn. Middels TRUST IT, de debiteurenbeheer software van TKB, is het mogelijk om deze groepen te segmenteren. Om je debiteurenbeheer te versterken kun je de risicoprofielen indelen in een aparte worklflow, waarbij je bijvoorbeeld meerdere belacties uitvoert of direct overgaat tot het versturen van een aanmaning. Zo zit jij bovenop de profielen die een risico vormen.

Lees ook: “De toegevoegde waarde van creditmanagement software”

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij openstaande facturen of wil je meer weten over debiteurenbeheer software? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!

Hoe credit management software u helpt bij procesoptimalisatie

Download onze whitepaper:

Hoe credit management software u helpt bij procesoptimalisatie

Auteur

  • TKB

    Wij helpen jou met het verbeteren van je credit management processen. Samen bepalen wij de beste weg voor het realiseren van positieve resultaten en klantbehoud.

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag de demo aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.