Skip to content

Hoe bereken je jouw DSO?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

We hebben het er al vaak over gehad; DSO (Days Sales Outstanding), ook wel de dagen tussen het moment dat je jouw dienst of product verkoopt en het moment dat het geld hiervoor op jouw rekening staat. Belangrijke informatie, niet alleen voor de financiële afdeling, maar ook voor bijvoorbeeld marketing om te zien hoe het is gesteld met de Klan tevredenheid. In deze nieuwe blog laten we zien hoe je deze DSO ratio berekend en wat je met deze informatie uiteindelijk kan doen.

De berekening

Het berekenen van de DSO is vrij eenvoudig, je deelt het de jaaromzet door 365. Hiermee heb je de gemiddelde dagomzet berekend. Wanneer je deze gemiddelde dagomzet weer deelt door het openstaande bedrag aan vorderingen, heb je het aantal dagen berekend dat je klanten er over doen om jouw te betalen. Voorbeeld: Je hebt een jaaromzet van 800.000, dit maakt een gem. dag omzet van 2192. Het bedrag dat openstaat aan vorderingen is 90.000, dan is je DSO waarde 41. Ofwel je klanten doen er gemiddeld 41 dagen over om jouw facturen te betalen.

Wat heb je aan dit DSO getal?

De DSO is natuurlijk maar een getal, belangrijk is om te weten of de DSO omhoog of naar beneden gaat. We hebben het wel over geld dat nog niet op jouw rekening staat, waarmee je bijvoorbeeld investeringen kan doen of waarmee je jouw eigen rekeningen kan betalen. Bij een hogere DSO dan bijvoorbeeld je standaard betaaltermijn, verleen je dus eigenlijk een soort krediet. Echter een krediet waar je geen rente over ontvangt. Het is dus verstandig om de DSO goed in de gaten te houden en te zorgen dat deze zo laag mogelijk wordt. Maar wat kan je doen als de DSO alleen maar stijgt? Het stijgen van de DSO kan verschillende oorzaken hebben, denk aan:

  • Je credit mangemet is niet efficiënt
  • Klanttevredenheid neemt af waardoor er later wordt betaald

Hoe kan je de DSO verlagen?

De noodzaak van het inzichtelijk hebben van de DSO is duidelijk, het leert je niet alleen te kijken naar het betaalgedrag van je klant maar ook naar je eigen organisatie. Wil je de DSO verlagen, zal je daarom ook moeten focussen op je interne processen en je klanttevredenheid.

Optimaliseer het credit management proces

Onderhoud goed contact met jouw klanten. Door een warme relatie en duidelijke afspraken, zorg je dat je vooraan staat wanneer er betalingen moeten worden gedaan. Zij zullen problemen willen vermijden en baat hebben bij een vroege betaling. Merk je dat een factuur toch te lang blijft liggen? Zorg dan dat je hulp inschakelt van een incassobureau dat gespecialiseerd is om met de juiste tone of voice te zorgen dat betalingen worden verricht. Des te langer je wacht, des te groter het risico dat de factuur uiteindelijk niet wordt voldaan.

Lees ook: www.tkb.nl/inspiratie/cashmanagement-oplossingen-voor-een-constante-cashflow/

Automatiseer waar mogelijk

Facturatieopvolging is een tijdrovend proces. Door het inzetten van een debiteurenbeheer software bespaar je tijd en energie en zorg je dat je jouw klanten zo specifiek mogelijk kunt benaderen. Ook helpt de software je om (vroegtijdig) te signaleren dat een klant problemen heeft met het voldoen van de betalingsverplichting. Je kan hierdoor bijtijds acties uitzetten om samen met de klant te zoeken naar een oplossing en niet af te wachten.

Verhoog de klanttevredenheid

De klanttevredenheid verhogen helpt om de DSO te verlagen. Meer aandacht voor de klant, heeft vaak direct effect, maar hiervoor is wel tijd, focus en inspanning nodig. Een interessante methode hiervoor is; het Pareto-principe, ofwel de 80/20 regel. Tachtig procent van je omzet wordt door 20% van je klanten gegeneerd. Focus op dit klant type en behaald zo met de minste inspanning en tijd het beste resultaat.

Meer weten over DSO?

Wil je meer weten over DSO en hoe je deze kan verbeteren? Vraag een demo van TRUST IT – het creditmanagement systeem om je DSO te verbeteren, aan of neem contact op via 088-9955180 voor een vrijblijvende kennismaking. Wij helpen je graag verder…

Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen

Download onze whitepaper:

Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag ‘m aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.