Skip to content

Wijzigingen in het consumentenrecht

Levert je een goed of een dienst aan een consument? In dat geval dien je de regels van het consumentenrecht na te leven. Er zijn namelijk speciale regels in het leven geroepen die erop gericht zijn meer bescherming te bieden aan consumenten. Bij het sluiten van een overeenkomst met een professionele partij is de consument namelijk in de regel ‘de zwakkere partij’. Het consumentenrecht biedt voornamelijk regels die de rechten van de consument in het handelsverkeer vastleggen. Denk bijvoorbeeld aan koop op afstand of het afsluiten van een energie- of telefoonabonnement. Met ingang van 1 januari 2022 gelden er nieuwe regels in Nederland bij de verkoop aan consumenten. De belangrijkste nieuwe regels hebben betrekking op conformiteit, garanties, de rechtsmiddelen van de consument en de geldende termijnen. In deze blog vertellen wij hier meer over.

De conformiteitseis van goederen

De conformiteitseis houdt in dat de consument recht heeft op een product conform de redelijkerwijs bij hem gewekte verwachtingen. Met de wetswijziging wordt de eis van conformiteit nader gespecifieerd en uitgebreid. Het gaat hierbij om kenmerken als de hoeveelheid, kwaliteit, duurzaamheid, functionaliteit, compatibiliteit, maar ook updates en overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Een afgeleverde zaak moet tevens voldoen aan de overeenkomst. Hieronder vallen bijvoorbeeld ook eisen en wensen die de specifieke consument heeft besproken met de verkoper voordat de overeenkomst werd gesloten. Kortgezegd houdt dit dus in dat er nu strengere eisen gelden met betrekking tot de omschrijving van producten en de verwachtingen die consumenten bij producten mogen hebben. 

Non-conformiteit

In het geval een product niet voldoet aan de verwachtingen die de klant daar redelijkerwijs van mocht hebben, dan is er sprake van non-conformiteit. In de oude situatie bedroeg de termijn voor non-conformiteit zes maanden. Onder de nieuwe richtlijn wordt deze termijn verlengd tot minimaal één jaar. Dit betekent dat, indien een gebrek zich binnen één jaar na levering voordoet, ervanuit wordt gegaan dat dit gebrek al bestond bij de aanschaf van het goed door de consument. Dit geldt niet alleen voor goederen, maar ook voor digitale inhoud en digitale diensten. Gedurende dit jaar ligt de bewijslast bij de verkoper om aan te tonen dat het product wel conform is.

Rechtsmiddelen

Ook worden de rechtsmiddelen van consumenten in geval van non-conformiteit uitgebreid met de mogelijkheid om de overeenkomst onmiddellijk te ontbinden of de prijs te verminderen. Er dient hiervoor sprake te zijn van een ernstige tekortkoming. In de oude situatie moest de consument eerst de verkoper in de gelegenheid stellen om het product te herstellen of te vervangen. Dat hoeft nu dus niet meer.

Termijn om een klacht in te dienen

Alhoewel de wijzigingen voornamelijk als doel hebben meer bescherming te bieden aan consumenten, dienen ook zij zich aan regels te houden. Als een consument een gebrek ontdekt van een gekocht artikel, dan dient hij of zij op tijd een klacht in te dienen. Er is geen vaste termijn, maar een periode van twee maanden is in ieder geval tijdig. Deze klachttermijn geldt echter niet voor artikelen met een digitale inhoud.

Commerciële garantie

Bij een commerciële garantie biedt de verkopende partij of de fabrikant een garantie boven op de wettelijke garantie. Deze garantie dient volgens de huidige regels in begrijpelijke en duidelijke taal te worden omschreven en te worden verstrekt op een duurzame gegevensdrager. Het doel hiervan is transparantie verhogen en voorkomen dat consumenten worden misleid. Reclame-uitingen zijn hierbij leidend. Indien de voorwaarden van het garantiebewijs minder gunstig zijn dan de voorwaarden die in reclame-uitingen zijn gebruikt, gelden de laatste. Het is dus van belang dat jij jouw garantievoorwaarden duidelijk overbrengt naar de klant. 

Vragen?

Ben je verkoper van een product (of digitale inhoud) aan een consument? Laat jouw algemene voorwaarden, overeenkomsten en bestelprocessen tijdig controleren en (zo nodig) aanpassen. Heb je nog vragen of wil je advies verkrijgen, neem dan contact op met team Legal van TKB. 

Geschreven door:

Meer inspiratie

Optimalisatie van het financiele proces

Download onze whitepaper:

Optimalisatie van het financiële proces

Auteur

  • TKB

    Wij helpen jou met het verbeteren van je credit management processen. Samen bepalen wij de beste weg voor het realiseren van positieve resultaten en klantbehoud.

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag de demo aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.