‘Morgen is vandaag, welkom in de wereld van megatrends’ Deze slogan staat op de website van Siemens. Het geeft met kracht aan waar Siemens in de kern voor staat. Siemens is de pionier in energie-efficiency, industriële productiviteit, betaalbare individuele gezondheidszorg en intelligente infrastructuuroplossingen. Vanuit de gedachte dat de wereld van morgen duurzame antwoorden nodig heeft, ontwikkelt Siemens deze vandaag. Altijd in beweging. Een bedrijf met zo’n status, allure en omzet dient uiteraard ook met zorg haar incassopartner uit te zoeken zodat een goed en gezond credit management gewaarborgd blijft.


Jarenlange ervaring

Ruud Bruijniks is in de functie van Support Unit Controller AR/AP verantwoordelijk voor de afdeling Debiteurenbeheer bij Siemens Nederland. Hij is inmiddels al 41 jaar in dienst bij Siemens en heeft in de loop der jaren diverse functies bekleed. Hierdoor heeft hij de onderneming uitvoerig leren kennen en een goede visie ontwikkeld op het gebied van zijn huidige expertise: het debiteurenbeheer.

Selectief debiteurenbeleid

Bruijniks licht toe: ‘Medio 2006 ben ik gestart in mijn huidige functie. Mijn afdeling bestaat uit zeventien personen; ik geef directe sturing aan drie teamleiders. Ik was eigenlijk meteen al van mening dat op mijn afdeling het huidige resultaat in verhouding met het aantal fte’s zou kunnen verbeteren. Daarnaast ontbrak een managementinstrument waarmee ik mijn medewerkers goed kon aansturen en coachen. De invoering van een credit management applicatie zou uitkomst kunnen bieden.’

Het beste uit de verf

TKB heeft in de jaren voordat Bruijniks op deze positie kwam op kleine schaal incassowerkzaamheden voor Siemens uitgevoerd. Derhalve was het logisch om TKB te benaderen voor het maken van een quickscan van de afdeling debiteurenbeheer en de nauw betrokken divisies. TKB werkte het resultaat uit tot een rapport met aanbevelingen voor veranderingen en inzet van een Credit Management applicatie. Bruijniks vervolgt: ‘Siemens wedt nooit op één paard dus ik heb aan vijf verschillende partijen offertes opgevraagd. Na een grondig proces waarbij de organisaties op diverse vlakken zijn onderzocht, kwam TRUST IT van TKB het beste uit de verf.’ Ruud Bruijniks: “Er zijn maar weinig partners die een full service pakket op hoog niveau kunnen aanbieden. TKB is dankzij haar anticiperende houding en klankbordfunctie een koploper.”

Dubbel en dwars bewezen

In april 2010 is TRUST IT geïmplementeerd met een gedetacheerde veranderingsmanager vanuit TKB. Bruijniks geeft aan dat het implementatie- en veranderingsproces vloeiend verlopen is: ‘Wij hebben gezamenlijk bekeken welke oplossing het beste werkt voor onze afdeling. Deze procesverbetering heeft onze afdeling naar een hoger niveau getild.’ Na vijf kwartalen ervaring met TRUST IT is het resultaat duidelijk zichtbaar. Bruijniks vervolgt dat openstaande betalingen veel sneller betaald worden dan voorheen: ‘Met TRUST IT kunnen wij zowel ons debiteurenbeheer als ons personeel goed managen. Wij leggen nu alles vast; werkzaamheden en acties zijn helder geagendeerd. De werkdruk is perfect te verdelen over de medewerkers. En dankzij de managementrapportages heb ik eindelijk het inzicht waar ik naar op zoek was.’

Siemens belang voorop

In het geval dat bepaalde openstaande facturen lastiger te incasseren zijn, geeft Siemens zaken uit handen aan TKB. Bruijniks benadrukt dat het hierbij om maatwerk gaat: ‘Het is zeer constructief dat TKB goed met ons meedenkt in het incassoproces, zodat wij per debiteur bezien wat de beste aanpak is.’ Ook huurt Siemens regelmatig tijdelijke krachten in: ‘Zij helpen ons uit de brand met de dagelijkse werkzaamheden van debiteurenbeheerder tot aan het niveau van interim-management.’

Gelijkwaardige partner

Over de samenwerking met TKB spreekt Bruijniks met lof: ‘TKB is een gelijkwaardige partner die meedenkt in het gehele traject van onze procesverbetering. Een organisatie die continu openstaat voor onze eisen en wensen. TKB past haar strategie aan, wanneer dat nodig blijkt te zijn. En adviseert ons op cruciale momenten. Net als Siemens is TKB altijd in ontwikkeling. Er zijn maar weinig partners die een full service pakket op hoog niveau kunnen aanbieden. Gezamenlijk kijken wij welke oplossing per situatie het beste resultaat geeft. TKB is dankzij haar anticiperende houding en klankbordfunctie een koploper.’

Acteurs

TKB heeft Bruijniks een geheel andere kijk op de functie van debiteurenbeheerder gegeven. Bruijniks licht dit toe: ‘Voorheen richtte ik mij vooral op het volume bij het telefonisch benaderen van klanten: hoe meer telefoontjes, des te hoger het resultaat. Maar dat blijkt in de praktijk net even anders te werken. Debiteurenbeheerders vergelijk ik met acteurs: zij moeten zich inleven en zo de juiste snaar weten te raken bij de klant. De ene debiteurenbeheerder past beter bij een specifieke branche dan een andere: de juiste match bepaalt het resultaat. TKB weet die match goed te maken. Op haar beurt geeft Siemens constructieve feedback over de gedetacheerde medewerkers aan TKB.’

Betrouwbare partner

Bruijniks geeft aan dat hij zeer tevreden is met de relatie die hij heeft met de vaste contactpersonen van TKB. Hij legt uit: ‘Zij tonen betrokkenheid bij ons bedrijf en stralen enthousiasme en innovatie uit. Dat vind ik belangrijk. Het is een veilig idee voor mij om te weten dat ik een betrouwbare organisatie achter en naast mij heb staan: een oplossing is met een telefoontje binnen handbereik.’

Benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen?

Bel mij terug