Het woord is aan… IAK

Ontzorgen voor maximaal resultaat

Wist u dat IAK ooit een initiatief van Anton Philips was? Hij vond het belangrijk dat de verzekeringen van zijn medewerkers goed geregeld waren. Philips besloot om het zelf te regelen. En met succes: vandaag de dag is IAK Verzekeringen B.V. één van de belangrijkste verzekeringsintermediairs van Nederland. Ruim 85 jaar ervaring maakt het bedrijf tot een eigentijdse specialist op het gebied van collectieve zorg- en schadeverzekeringen, financiële diensten en bedrijfsverzekeringen. Samen met hun volmachtbedrijf en diverse verzekeraars ontwikkelt zij alle producten en diensten die nodig zijn om haar klanten de juiste oplossingen te bieden. Met 380 medewerkers in dienst wikkelt zij met gemak schades snel, deskundig en persoonlijk af. IAK werkt steeds weer samen aan oplossingen voor een perfect verzekerde toekomst.

Met het oog op maximaal rendement gaat IAK relaties aan met samenwerkingspartners die gebaseerd zijn op duurzaamheid. Bij haar keuze voor samenwerking met een credit managementorganisatie was het hierom logisch om een bedrijf te kiezen dat dezelfde waarden deelt. IAK en TKB (Trust Krediet Beheer) vinden elkaar op het gebied van betrouwbaarheid, innovatie, kwaliteit en klantgerichtheid. Gerard Boudewijns QC, Financieel Directeur, licht graag de succesfactoren toe van de samenwerking tussen de organisaties.

Gerard Boudewijns (IAK Verzekeringen) en Rutger van Oosten (TKB)

Gerard Boudewijns (IAK Verzekeringen) en Rutger van Oosten (TKB)


‘Een organisatie waarbij resultaat en kwaliteit
voorop staan met oplossingsgerichte en
betrouwbare professionals.’

‘Trust.it zorgt voor transparantie en inzicht.’

Dynamische werkomgeving
Volledig passend bij de visie van IAK omtrent ‘duurzame relaties’ werkt Boudewijns inmiddels al 21 jaar bij IAK Verzekeringen. De dynamische werkomgeving van de organisatie heeft hem in de loop der jaren telkens weer weten te boeien. In zijn functie als Financieel Directeur is Debiteurenbeheer één van de afdelingen die hij aanstuurt, momenteel bestaande uit een credit manager en twaalf debiteurenbeheerders.
Daadkracht
Boudewijns kwam in december 2012 in contact met Rutger van Oosten, directeur van TKB, die hem een concrete oplossing bood in de vorm van de credit managementsoftware Trust.it. Met deze software-oplossing kon Boudewijns de achterstand wegwerken en het debiteurenbeheer optimaliseren. Hij legt uit: “De implementatie van Trust.it ging snel en soepel dankzij een professioneel team van TKB, bestaande uit een ICT’er, debiteurenbeheerder en een medewerker die het gehele proces begeleidde. Binnen drie dagen waren 100.000 bestanden probleemloos overgezet in het systeem en konden wij, dankzij de gebruikersvriendelijkheid, direct ermee aan de slag.
Harmonieuze samenwerking
Boudewijns geeft aan dat hij onder de indruk is van de harmonieuze samenwerking tussen zijn eigen mensen en die van TKB. “Wij hebben in de afgelopen achttien maanden ongeveer vijftien mensen vanuit TKB gedetacheerd, die samen met mijn eigen medewerkers de achterstallige openstaande facturen incasseerden. Het zijn stuk voor stuk professionele medewerkers met ervaring in en kennis van het vakgebied. De harde werkmentaliteit en ‘no-nonsense-houding’ sluit feilloos aan bij die van onze eigen mensen. Ik ben ook onder de indruk van het feit dat de TKBmedewerkers haarfijn aanvoelen hoe zij onze debiteuren moeten benaderen; zij begrijpen wanneer er nuances aangebracht moeten worden. Boudewijns geeft aan dat momenteel de achterstand volledig weggewerkt is; de afdeling is op volle sterkte werkzaam met Trust.it. Hij vervolgt: “Onze credit manager is via TKB bij ons geplaatst en ik kan niet anders zeggen dat hij dezelfde ‘TKB-genen’ heeft als de gedetacheerde medewerkers.”
Managementinstrument
“Ik ben zeer te spreken over Trust.it. Het systeem zorgt voor transparantie en inzicht: in één oogopslag zie ik in het systeem wat de status is van de klant. Alle gesprekken en gebeurtenissen leggen de medewerkers in Trust.it vast. De dagelijkse werkprocessen hebben wij dankzij de flexibiliteit van Trust.it volledig geïntegreerd. Alle belacties en schriftelijke aanmaningen zijn geagendeerd met het programma, zodat het helder is wat er dagelijks moet gebeuren. Ook kan mijn credit manager de werkdruk van de afdeling eenvoudig managen: op het dashboard is direct zichtbaar hoeveel klanten een debiteurenbeheerder heeft en welke belacties zijn ondernomen. Wij hebben inzicht in de werkzaamheden van de medewerkers en controle over de voortgang. MetTrust.it voeren wij een debiteurenbeleid waarbij helderheid en effectiviteit centraal staan.”
Klantvriendelijk
Boudewijns heeft ervaren dat Trust.it ook klantvriendelijk is. “Het systeem ondersteunt dispuutmanagement, waardoor wij eenvoudig disputen vast kunnen leggen. Voor ons is dit een mooi contactmoment met onze debiteuren, waarbij wij er veelal achter komen waarom een factuur niet is voldaan. Wij kunnen het dispuut in de meeste gevallen klantgericht oplossen, dat uiteraard positief is voor onze duurzame relaties met onze klanten.” Sinds het begin van dit jaar voert TKB voor IAK ook incassotrajecten uit. Boudewijns vervolgt: “Ik besef mij terdege dat wij pas na een periode van vijf of zes kwartalen kunnen bezien of er sneller betaald wordt, en of bijvoorbeeld het aantal dagen hoe lang een factuur openstaat, verlaagd is. De eerste resultaten zijn in ieder geval zeer positief te noemen.”
Ontzorgen
Boudewijns is zeer tevreden over TKB als business partner: “TKB heeft bij ons de toegevoegde waarde meerdere malen bewezen. De medewerkers leveren kwalitatief hoogstaand werk en zijn uitstekend intern opgeleid om ons als klant te ontzorgen. Dit komt naar voren in hun klantgerichte houding, grote sociale vaardigheden en de juiste werkmentaliteit. De medewerkers van TKB tonen daarnaast daadkracht, zijn consciëntieus in het nakomen van gemaakte afspraken en werken zeer doelgericht. Echte professionals met een ‘no nonsense-mentaliteit’. Een organisatie waarbij resultaat en kwaliteit voorop staan met oplossingsgerichte en betrouwbare professionals.”