Het woord is aan… Hertel B.V.

Denken in resultaat en oplossingen

Hertel is een toonaangevende organisatie die kwalitatief hoogwaardige oplossingen biedt als full-services onderhoudspartner in de industriële sector. Een geïntegreerde aanpak biedt klanten van Hertel de efficiëntste oplossing voor industriële services. Hertel B.V. opereert als één van de divisies van Hertel Holding, met 13.000 medewerkers actief in meer dan 26 landen. Vanuit de regionale customer service centers kan Hertel snel reageren op lokale behoeften in de olie- en gas, proces-, energie- en offshore industrie, waar ook in Nederland.

Een innovatieve organisatie als Hertel waarbij onder meer kwaliteit, veiligheid en klantgerichtheid kernwaarden zijn, behaalt uitsluitend optimaal rendement als zij de samenwerking aangaat met partners die dezelfde visie hebben op zakendoen. Wat maakt de relatie met TKB (Trust Krediet Beheer) bijzonder voor deze wereldwijd opererende onderneming? Willard Kamphuis, Manager Finance, licht dit graag toe.

Willard Kamphuis (Manager Finance bij Hertel) en Debby Smit (Business Consultant bij TKB)

Willard Kamphuis (Manager Finance bij Hertel) en Debby Smit (Business Consultant bij TKB)


‘De TKB-medewerkers maakten het niet
onnodig ingewikkeld; de organisatie gaf mij
direct een vertrouwd gevoel.’

‘Het is een club van resultaatgerichte,
pro actieve professionals met de juiste
hands-on mentaliteit.’

Effectief credit managementbeleid
Kamphuis nam in 2008 de uitdaging aan om een centrale afdeling Financiële Administratie op te zetten voor Hertel B.V. op het kantoor in Drachten. Vanaf 2005 had de organisatie een enorme groei doorgemaakt, waardoor de behoefte aan een eenduidig financieel beleid was ontstaan. Met een pragmatische aanpak en ruime ervaring in het vakgebied heeft Kamphuis in de afgelopen jaren een effectief credit managementbeleid neergezet. Inmiddels geeft hij leiding aan acht personen waarbij de sleutelwoorden voor het succes van de afdeling structuur, duidelijkheid en efficiëntie zijn.
Optimalisatie
Eén van de eerste activiteiten die de Manager Finance van Hertel in zijn nieuwe rol ondernomen heeft, was de invoer van een aantal nieuwe systemen. Om zijn debiteurenbeheer te optimaliseren, is hij op zoek gegaan naar een credit managementapplicatie. In dit proces is TKB al snel bij Kamphuis opgevallen dankzij haar ‘rechttoe-rechtaan’ mentaliteit. Kamphuis: “De TKB-medewerkers maakten het niet onnodig ingewikkeld; de organisatie gaf mij direct een vertrouwd gevoel. De keuze voor TKB’s software-oplossing Trust.it. was dan ook snel gemaakt. De implementatie van Trust.it ging vlot en soepel met hulp van onze ‘eigen’ business consultant. En dankzij de gebruiksvriendelijkheid van het systeem konden wij er direct mee aan de slag.”
Inzicht en duidelijkheid
“Het mooie aan Trust.it is, dat ik zowel ons debiteurenbeheer als de debiteurenbeheerder er goed mee kan managen. De dagelijkse werkprocessen zijn volledig geïntegreerd. Alle belacties en schriftelijke aanmaningen zijn geagendeerd met het programma, zodat het helder is wat er dagelijks moet gebeuren. In het verleden vonden handelingen om betalingen binnen te krijgen op ad hoc basis plaats, nu wordt het gehele debiteurenbeheer op gestructureerde wijze gerealiseerd. Het systeem heeft de organisatie inzicht en duidelijkheid gegeven. Wij voeren nu met Trust.it een credit managementbeleid waarbij efficiëntie en de klant centraal staan”, aldus Kamphuis.
Managementinstrument
Trust.it is voor Kamphuis ook een managementinstrument waarmee hij zijn medewerker goed kan aansturen en coachen. “Dankzij Trust.it is de werkdruk van onze afdeling goed te controleren en, indien nodig, anders te verdelen. Bovendien zijn de rapportages die we met Trust.it genereren zeer praktisch bruikbaar en flexibel. Zo kan ik onze resultaten vanuit verschillende invalshoeken bekijken. Bijvoorbeeld op consolidatieniveau voor het totale resultaat of juist de keuze voor een overzicht per vestiging of per medewerker.” Kamphuis geeft aan dat behaalde resultaten ook meetbaar zijn: “Een ander belangrijk resultaat is het punt dat de applicatie zich snel heeft terugverdiend. De DSO is namelijk in de afgelopen jaren gedaald van 85 dagen in 2011 naar 57 dagen aan het begin van dit jaar.”
Klantvriendelijk systeem
Ook is Kamphuis zeer tevreden met de klantvriendelijkheid van het systeem. “Zo geeft het systeem aan wanneer er sprake is van een dispuut. Dit geschil moet eerst opgelost worden voordat wij verdere actie kunnen nemen. Dit heeft een intern voordeel want wij worden direct op een dispuut geattendeerd, maar ook een extern pluspunt aangezien we het klantgericht kunnen oplossen. Deze manier van werken komt de klantrelatie zeker ten goede.”
Best Practice
Binnen Hertel Holding is een best practice-groep samengesteld, bedoeld om een podium te geven aan intern aansprekende en goede werkwijzen, processen en systemen. Trots vertelt Kamphuis dat Trust.it binnen de best practice-groep van Hertel Holding is geadopteerd: “Trust.it is erkend als best practice op het gebied van het optimaliseren van het credit management. Internationale collega-werkmaatschappijen zijn aan het bekijken of zij het systeem ook kunnen gebruiken. Inmiddels is Trust.it uitgerold in België waarbij TKB ons heeft geholpen met de implementatie. Ook een dochteronderneming van Hertel B.V. in Litouwen gaat het systeem in gebruik nemen.”
Hands-on mentaliteit
Over TKB als businesspartner is Kamphuis zeer te spreken: “Het is een club van resultaatgerichte, pro actieve professionals met de juiste hands-on mentaliteit. Ja, dat bevalt mij wel. Met al hun ervaring denken de TKB-medewerkers mee met de klant en geven advies indien nodig. De medewerkers voelen goed aan waar wij als klant behoefte aan hebben en denken in oplossingen. Zo hadden wij een aantal maanden geleden een vervanger nodig voor het debiteurenbeheer. De gedetacheerde TKB-medewerker kon direct bij ons aan de slag want hij was zeer ervaren met Trust. it. Deze persoon bleek niet alleen een prima vervanger, maar hij hielp mij ook mee om een nieuwe vaste kracht te werven. Hij wist precies op welke competenties en persoonlijke eigenschappen wij kandidaten moesten selecteren. Geweldig om TKB als partner achter ons te hebben staan.”