Het woord is aan… Group 4 Securicor

Het belang van de klant staat voorop

‘Securing Your World’- Met deze oneliner geeft Group 4 Securicor (G4S) krachtig aan waar het bedrijf voor staat. G4S is wereldwijd marktleider op het gebied van beveiligings- en veiligheidsoplossingen. De organisatie is met ruim 625.000 werknemers in meer dan 125 landen wereldwijd één van de grootste private werkgevers ter wereld. Of het nu gaat om de veiligheid van mensen, geld- en waardetransport of de beveiliging van gebouwen, goederen of processen: G4S beantwoordt elke situatie met een passende aanpak en innovatieve strategie. G4S is de specialist als het om beveiligen en veiligheid gaat.

Maar hoe regelt de Nederlandse tak van een wereldwijde marktleider met een heterogene klantenportefeuille de veiligheid van haar eigen geldzaken? Peter Hersbach van G4S vertelt waarom hij voor Trust Krediet Beheer (TKB) als betrouwbare incassopartner gekozen heeft.

Peter Hersbach, manager Credit Control, G4S (links) met Rutger van Oosten (TKB)

Peter Hersbach, manager Credit Control, G4S (links) met Rutger van Oosten (TKB)


‘TKB is ‘slachtoffer’ van haar eigen succes.
Het bedrijf ontwikkelt zich in alle opzichten
aanzienlijk zodat dat zij elk jaar sneller, beter
en meer voor ons incasseert.’

‘Ik ben een zeer tevreden klant en
steek dat niet onder banken of stoelen.
TKB heeft een goede ambassadeur aan mij.’

Frisse blik
In 2009 werd Peter Hersbach gevraagd om bij G4S te komen werken als Manager van de afdeling Credit Control. Hersbach is deze uitdaging aangegaan en heeft met een frisse blik het debiteurenbeheer geoptimaliseerd. Vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam geeft hij leiding aan negen mensen die zich bezig houden met de facturatie en de incasso van bijna alle onderdelen van de Nederlandse vestigingen. ‘Ieder jaar heb ik de ambitie om de afdeling Credit Control nog efficiënter en effectiever te maken’, aldus Hersbach.
Ruimschoots bewezen
Hersbach kende TKB uit zijn werkverleden en besloot op basis van goede ervaringen het bedrijf een kans te geven binnen G4S. Inmiddels heeft TKB zich ruimschoots bewezen en voert voor G4S al een aantal jaren de jaarfacturatie uit. ‘In december verzenden wij de facturen van de abonnementen die onze klanten bij ons hebben afgesloten. Medio januari voert TKB uit naam van G4S het debiteurenbeheer uit waarbij zij deze tienduizenden particuliere en zakelijke klanten benaderen. De reguliere incassozaken geven wij na een traject van interne schriftelijke en telefonische aanmaningen, of soms persoonlijke besprekingen, na 90 dagen uithanden aan TKB.’
Ambassadeur
Hersbach vervolgt: ‘Ik zeg wel eens gekscherend dat TKB een slachtoffer van haar eigen succes geworden is. Het bedrijf ontwikkelt zich in alle opzichten aanzienlijk zodat zij elk jaar sneller, beter en meer voor ons incasseert. De scoringspercentages van de jaarfacturen en de reguliere zaken nemen jaarlijks toe. Daarbij geeft TKB ook adviezen over hoe wij bepaalde stappen in ons proces kunnen optimaliseren. Het belang van ons, de klant, staat voorop, hetgeen zichtbaar leidt tot betere resultaten. Uiteraard verdient deze houding van TKB zich dubbel en dwars terug: Ik ben een zeer tevreden klant en steek dat niet onder banken of stoelen. Het bedrijf heeft een goede ambassadeur aan mij.’
Stand van zaken in ‘real time’
Hersbach geeft aan dat zijn afdeling dankbaar gebruik maakt van de online service van TKB waarmee de debiteurenbeheerders van G4S dagelijks de status quo van alle vorderingen kunnen inzien. ‘Het overzicht is in real time is zodat we altijd een actueel beeld hebben.’ TKB stuurt daarnaast maandelijks een rapportage met een overzicht van de behaalde resultaten. Hersbach: ‘Ik geef toe dat ik zelf ook een eigen overzicht bijhoud, waardoor deze rapportage een extra controlemiddel is. Het geeft een veilig gevoel dat het altijd klopt.’
Waardevolle, inhoudelijke attenties
Hersbach waardeert in de samenwerking die hij met TKB heeft vooral het pro-actieve karakter: ‘TKB heeft bewezen dat zij een betrouwbare partner is, die met ons meedenkt in het gehele traject van procesverbetering. Hiermee onderscheidt TKB zich van andere incassopartners. Hersbach licht toe dat het zich ook uit door het geven van waardevolle, inhoudelijk attenties. ‘Zo kregen wij onlangs van TKB een presentatie over de nieuwe wetgeving incassokosten en de gevolgen voor onze organisatie. Heel prettig. Het feit dat TKB meedenkt en ons pro-actief van adviezen voorziet, geeft ons echt het gevoel dat er een partner achter en naast ons staat’, aldus Hersbach.
Nuttig en plezierig
Hersbach ziet de contactmomenten die hij met TKB heeft als nuttig en plezierig tegelijk: ‘Zakelijke etentjes zonder zakelijk doel, daar houd ik niet van. Het gaat om de juiste onderwerpen in combinatie met de juiste mensen. Met de directeur van TKB zit ik één keer per jaar om tafel om onderwerpen op macro niveau te bespreken, met de manager Incasso bespreek ik regelmatig de algehele gang van zaken en met de accountmanager heb ik, of de debiteurenbeheerders, frequent contact over lopende zaken. Een gelijkwaardige samenwerking waarbij ons belang duidelijk voorop staat.’